Brzké ranní vstávání je jako balzám na zdraví

Loading...

Není tomu tak dávno, kdy pracovní doba většiny obyvatel začínala s šestou nebo dokonce pátou hodinou ranní. Po druhé hodině už byli na zahrádkách a doma. Večerní zprávy, hodinový film a kolem desáté už byste je našli tvrdě spící. Dnes posouváme dobu spánku na mnohem pozdější hodinu. Děláme správně?

Skřivani a sovy

Naleznete informaci o tom, že existují dva typy lidí. Skřivani, kterým vyhovuje brzké ranní vstávání a jdou si dříve lehnout a sovy. Noční tvorové. K práci i k zábavě usedají nejlépe ve večerních až nočních hodinách, chodí pozdě spát a pozdě vstávají. K tomuto rozdělení populace se řada odborníků staví skepticky a tvrdí, že je to jen o zvyku a změně návyků. Každý si může upravit rytmus dne a hodinu, kdy jde spát. Ze škatulky sova nebo skřivan se můžete snadno dostat.

A kam byste měli patřit? Který rytmus je pro zdraví lepší?

Výsledky studie nemocnosti mezi skřivany a sovami

V Koreji proběhl zajímavý výzkum, kde se respondenti rozdělili mezi skřivany, sovy a nezařazené. Věk respondentů se pohyboval okolo padesáti let. Následně byly zjišťovány údaje o osobách a jejich zdravotním stavu. Noční tvorové měli výrazně vyšší tukové zásoby v oblasti břicha, měli méně svalové hmoty a trpěli častěji diabetem. Tyto rizikové faktory mohou v budoucnu vyvolat řadu závažných onemocnění.

Jak se stát zdravějším skřivanem

Pokud vám to pracovní doba umožní, můžete si zvyknout na příjemnější a zdravější ranní režim. Začněte vstávat dříve a hodinu brzkého vstávání dodržte i během víkendu. Během jednoho až dvou týdnů se vám podaří usínat v příznivější hodinu. Je hezké mít celé odpoledne volného času a uděláte i mnoho pro zdraví. Vydatný spánek vás čeká, pokud budete v ložnici okolo desáté hodiny večerní a usnete nejpozději v jedenáct.

Základní pravidla dobrého usínání a spánku

Do postele ulehejte vždy ve stejný čas a večer se věnujte přípravě v pravidelně opakujícím se pořadí. Večeře, sledování televize, sprcha, knížka, čištění zubů. Vše by mělo probíhat každý večer v určeném pořadí a v podobnou hodinu. Ložnice by měla být vyvětraná a nesmí v ní být zapnutý žádný elektrický spotřebič. V žádném případě neusínejte u blikajícího monitoru počítače, televize nebo tabletu. Všechny přístroje vypněte a odložte dál od sebe. Na místě je i správný výběr zdravotní matrace a roštu stejně jako lůžkovin z přírodních materiálů. Mysl před usnutím zklidněte a soustřeďte se jen na pozitivní představy. Pomáhají i bylinné směsi v podobě čaje.

Foto: Pixabay

Mohlo by vás zajímat

Loading...

Autor: Anna Štěpánková

Maminka se zájmem o zdravý životní styl. Miluje dlouhé procházky přírodou zakončené posezením v dobré restauraci.

12
Komentujte

avatar
10 Komentářová vlákna
2 Odpovědi ve vlákně
0 Sledující
 
Nejsledovanější komentář
Nejžhavější komentářové vlákno
12 Autoři komentářů
petrDanaSoňaLiborPatrik Autoři posledních komentářů
  Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?  
Upozornit na
Dana
Host

Tenhle článek psal evidentně někdo kdo vstávat brzy nemusí….vstávám v brzkých ranních hodinách skoro 40 let a čím dál víc mně to nebaví 🙁 A že bych odpoledne byla brzy doma?To ani omylem…dostanu se domů tak kolem 4….plus občas pracovní víkendy…paráda 🙁

Soňa
Host
Soňa

Ta úvodní věta mě fakt dostala… asi teda žiju v nějakým paralelním čase, zřejmě v “nedávné” minulosti… protože stále vstávám před pátou, abych byla na šest v práci. A všimla jsem si, že nejsem zdaleka jediná uvězněná v “nedávné” době 😀.

Libor
Host

Naprostá stupidita vstávat v brzkých ranních hodinách. Je to proti přírodě. A je to pouze výmysl Čechystánu. Všude jinde ve světě by Vás lid hnal. Kdyby jste ho tahal tak brzy z postele. Od toho se pak odvyjí všechny nemoci např. kardiovaskulární, cukrovka, gastro, atd… Prostě přirozený bioritmus je uplně nepřirozeně rozházen.
Nicméně můj názor pouze podložen několika studii.

petr
Host
petr

žijete v omylu, od šesti se pracuje téměř ve všech okolních státech, Německo, Rakousko dokonce Švýcarsko, později do práce chodí lidé na severu Evropy, tedy pracující- Nizozemska, Belgie a například Norska

Patrik
Host
Patrik

Ranní brzké vstávaní do tmy je zlo, které přinesla až “průmyslová revoluce”, která přivedla venkovany do města… Normální je vstávat, když svítá, v klidu se nasnídat, a pak teprve pracovat. Vždy, když musím vstát před 6h ranní, mám den “na nic” – únava, zapomínaní… Ideální by bylo vstávat v 7h, pracovat od 9h do 17h, a usínat okolo 23h🙂 Těším se do předčasného důchodu, pokud tedy důchody ještě vůbec za 15 let budou… P.

jenicek54
Host
jenicek54

vstávám brzy a všichni v okolí se diví, že mám v 8 hotovo a sedim na terase u piva

LadyCharlene
Host
LadyCharlene

Já vstávám v 5:50 – 6:10 a v práci jsem do čtyř nebo do pěti, občas do půl osmé, kde je to volné odpoledne? 😀

Buback
Host
Buback

Já na ranní vztávám ve 3:20.Takže dělám dobře pro zdraví a nebo špatně? jinak tu jižní Koreu sem netahejte.U nich se nedře tak jak u nás a to co u nás dělá v práci jeden člověk tak tam to dělá pět lidí.Jinak do důchodu se tam odchází v 55-ti letech aby ste uvolnil místo na pracovním trhu mladým lidem .-)

Shorty
Host
Shorty

asi jak pro koho, pro rani ptace rozhodne, ovsem ve znameni vlka to je naopak, ja mam ponocovani docela rad, natoz si pak poradne prispat, vstavat v 5 je pro me jak zubar.

Franta
Host
Franta

Není tomu tak dávno, kdy pracovní doba většiny obyvatel začínala s šestou nebo dokonce pátou hodinou ranní.

Tak toto je pro drtivou populaci občanů dnes holý nesmysl, ta doba pokračuje dál. Možná v Praze tam asi ano je začátek pracovní doby od 7. či 8. hodiny, ale zbytek republiky vstává na 6. hodinu a mnozí i na 5. hodinu. Autorka článku je mimo realitu.

Petr Znamenaný
Host
Petr Znamenaný

Je to pitomost. Den, kdy musím vstávat PŘED sedmou, ten den jsem NEŽIL. Celý den únava, špatná nálada, malá výkonnost. Totéž o usínání večer. Když nesmyslně zalezu do postele už ve 23 hodin, čučím do stropu víc jak hodinu.

B M
Host
B M

Nepochopil 🙂