Brzké ranní vstávání prospívá zdraví

Není tomu tak dávno, kdy pracovní doba většiny obyvatel začínala s šestou nebo dokonce pátou hodinou ranní. Po druhé hodině už byli na zahrádkách a doma. Večerní zprávy, hodinový film a kolem desáté už byste je našli tvrdě spící. Dnes posouváme dobu spánku na mnohem pozdější hodinu. Děláme správně?

Skřivani a sovy

Naleznete informaci o tom, že existují dva typy lidí. Skřivani, kterým vyhovuje brzké ranní vstávání a jdou si dříve lehnout a sovy. Noční tvorové. K práci i k zábavě usedají nejlépe ve večerních až nočních hodinách, chodí pozdě spát a pozdě vstávají. K tomuto rozdělení populace se řada odborníků staví skepticky a tvrdí, že je to jen o zvyku a změně návyků. Každý si může upravit rytmus dne a hodinu, kdy jde spát. Ze škatulky sova nebo skřivan se můžete snadno dostat.

A kam byste měli patřit? Který rytmus je pro zdraví lepší?

Výsledky studie nemocnosti mezi skřivany a sovami

V Koreji proběhl zajímavý výzkum, kde se respondenti rozdělili mezi skřivany, sovy a nezařazené. Věk respondentů se pohyboval okolo padesáti let. Následně byly zjišťovány údaje o osobách a jejich zdravotním stavu. Noční tvorové měli výrazně vyšší tukové zásoby v oblasti břicha, měli méně svalové hmoty a trpěli častěji diabetem. Tyto rizikové faktory mohou v budoucnu vyvolat řadu závažných onemocnění.

Jak se stát zdravějším skřivanem

Pokud vám to pracovní doba umožní, můžete si zvyknout na příjemnější a zdravější ranní režim. Začněte vstávat dříve a hodinu brzkého vstávání dodržte i během víkendu. Během jednoho až dvou týdnů se vám podaří usínat v příznivější hodinu. Je hezké mít celé odpoledne volného času a uděláte i mnoho pro zdraví. Vydatný spánek vás čeká, pokud budete v ložnici okolo desáté hodiny večerní a usnete nejpozději v jedenáct.

Základní pravidla dobrého usínání a spánku

Do postele ulehejte vždy ve stejný čas a večer se věnujte přípravě v pravidelně opakujícím se pořadí. Večeře, sledování televize, sprcha, knížka, čištění zubů. Vše by mělo probíhat každý večer v určeném pořadí a v podobnou hodinu. Ložnice by měla být vyvětraná a nesmí v ní být zapnutý žádný elektrický spotřebič. V žádném případě neusínejte u blikajícího monitoru počítače, televize nebo tabletu. Všechny přístroje vypněte a odložte dál od sebe. Na místě je i správný výběr zdravotní matrace a roštu stejně jako lůžkovin z přírodních materiálů. Mysl před usnutím zklidněte a soustřeďte se jen na pozitivní představy. Pomáhají i bylinné směsi v podobě čaje.

Mohlo by vás zajímat

Loading...

Autor: Iva Vendolská

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

2
Komentujte

avatar
1 Komentářová vlákna
1 Odpovědi ve vlákně
0 Sledující
 
Nejsledovanější komentář
Nejžhavější komentářové vlákno
2 Autoři komentářů
josephfrompilsenK. Smart Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
Upozornit na
K. Smart
Host
K. Smart

Pěkný článek potvrzující osobní zkušenosti.
Ideální vstávat kolem 4. To si člověk vychutná ty nejlepší hodiny z celého dne😊

josephfrompilsen
Host
josephfrompilsen

no ve 4 leckdy usinam ale ve 4 v noci je fakt tezka nuda. ted je pul 4. a usinam s vedomum ze rano v 10 se mozna zacne neco pomalu dit.