Mrazí vás v končetinách? Možná vám schází pyridoxin

Cítíte celkovou slabost, jste podráždění, a dokonce vám začnou cukat víčka. Stále trpíte mrazením v končetinách. Vše přičítáte vysoké pracovní zátěži a stresu. Viník však může být úplně jinde. Co když vám chybí pyridoxin?

Pyridoxin a vitamíny B6

Pyridoxin je koenzym, urychluje chemické reakce v buňkách našeho těla. Jedná se o vitamín ze skupiny B6. Podobné jsou mu pyridoxol a pyridoxamin. Zdrojem pyridoxinu jsou játra, banány, ořechy, celozrnné obiloviny, drůbež, kvasnice, vejce, zelenina. Pyridoxin je rozpustný ve vodě, problémem však je, že s varem klesá jeho obsah v jednotlivých potravinách. Největší potřebu pyridoxinu mají těhotné ženy.

Proč je pyridoxin důležitý

Pyridoxin napomáhá činnosti enzymů, je důležitý při rozkladu bílkovin, cukrů a tuků. Sacharidy ze stravy jsou s jeho pomocí přeměněny na užitečnou energii. Pyridoxin je prevencí při nervových onemocněních a zmírňuje depresivní stavy. Organizmus jej potřebuje pro tvorbu červených krvinek a protilátek. Vliv má i na kvalitu kůže. Nedostatek pyridoxinu se projevuje podobně, jako nedostatek ostatních vitamínů ze skupiny B6. Vnímáme slabost, podráždění, cukání víček, suchost a záněty na kůži, záněty sliznice ústní dutiny, brnění, křeče a mrazení v končetinách.

Kdy zvýšit příjem pyridoxinu:

  • v těhotenství,
  • při užívání hormonální antikoncepce,
  • při kojení,
  • po sportovních aktivitách,
  • pokud trpíme anémií.

Pyridoxin je možné zakoupit v lékárně ve formě nejrůznějších tablet a tobolek. Při akutním nedostatku je u lékaře možné podstoupit i podávání ve formě injekcí. Mnohem lépe však tělo využívá pyridoxin přijímaný z konzumované stravy.

Strava bohatá na vitamíny B6:

  • játra,
  • vepřové maso,
  • makrela,
  • vejce,
  • droždí,
  • banány,
  • brambory,
  • zelí,
  • špenát,
  • kapusta,
  • zelenina, zejména mrkev,
  • ořechy,
  • obiloviny a celozrnné pečivo.

Mohlo by vás zajímat

Autor: Iva Vendolská

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Loading...