Nemléčné zdroje vápníku

čočka
Loading...

Vápník naše tělo potřebuje. Jaký je doporučený denní příjem vápníku a které potraviny jsou vydatným zdrojem? I bez mléka a mléčných výrobků lze dodat tělu potřebný vápník.

Denní příjem vápníku

Pro zdravé kosti i zuby je nutné tělu dodávat vápník. U dospělého jedince je doporučovaný denní příjem 1000 mg, u dětí se odvíjí dle věku, kdy se uvádí, že do tří let je hranice v rozmezí od 210 do 500 mg, zatímco pro těhotné, kojící ženy a osoby starší 50 let je doporučen optimální denní příjem 1500 mg. Stejně tak zvýšený příjem vápníku potřebují ženy během menopauzy i po ní.

Přestože byl kdysi vštěpován názor, že bez mléka a mléčných výrobků nelze zdravě žít a dodat do těla potřebný vápník, pravdou je, že to lze a snadno. Ať už máte alergii na mléko a mléčné výrobky, nebo je z jakéhokoliv důvodu zkrátka nekonzumujete, lze zvolit potraviny neboli nemléčné zdroje vápníku a ty zařadit do svého jídelníčku.

Potraviny bohaté na vápník

Níže uvedené potraviny jsou bohatým zdrojem vápníku, kdy tak pomáhají podporovat zdravý růst kostí, zubů, ale také hrají význačnou úlohu v rámci celkové tělesné hmotnosti a mají velmi pozitivní vliv na srdce.

Z těch nejdostupnějších potravin se jedná o zeleninu, konkrétně petrželku, kadeřávek, brokolici, tuřín, kapustu, dále význačným zdrojem vápníku jsou fazole, čočka, tofu, mořské řasy, fíky, amarant, oříšky, mandle.

Přínosným zdrojem jsou však především maková a sezamová semínka. Výhodou je, že semínka můžete přidat do vločkové kaše, pomazánky, jogurtu, tvarohu, na posypání sladkého i slaného pečiva, do salátu a dalších pochutin.

Vápník obsahují i další potraviny, jako je čínské zelí, vigna čínská, pomeranče, sardinky či losos. Zejména sardinky a losos patří mezi ryby bohaté na vápník. Jedna plechovka sardinek obsahuje třicet pět procent denní doporučené dávky vápníku. Vápník obsahuje i třeba taková rebarbora, která v sobě ukrývá i další důležité látky a stopové prvky.

Mohlo by vás zajímat

Loading...

Autor: Kateřina Lulková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

1
Komentujte

avatar
1 Komentářová vlákna
0 Odpovědi ve vlákně
1 Sledující
 
Nejsledovanější komentář
Nejžhavější komentářové vlákno
1 Autoři komentářů
Jirka_1 Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
Upozornit na
Jirka_1
Host
Jirka_1

Jo, je to tak, jak se píše, ale na vstřebání vápníku a jeho plné využití v těle je důležitý ještě hořčík a vitamín D3. Pokud tyto potraviny hořčík neobsahují, je nám takový vápník k ničemu. Vitamín D si vytváříme sami opalováním, ale i nejvíce opálený člověk v našich zeměpisných šířkách ztrácí jeho zásoby někdy okolo Vánoc. Pak je třeba nějaké umělé opalování Solárko atd.) nebo ho dodávat v nějakých tabletách, případně potravinách na něj bohatých.