Co se může stát, když v krvi chybí železo?

Železo je nepostradatelným prvkem, jenž je součástí krevního barviva hemoglobinu. Stopový prvek, který je nezbytný pro naši krev a tím i pro život obecně. Co se děje s lidským tělem, když nemá dostatek železa?

Největší množství železa je obsaženo v krevním barvivu hemoglobin, které je součástí červených krvinek a ty zajišťují transport kyslíku z plic ke všem buňkám těla. Přitom je taktéž součástí myoglobinu, jenž přenáší zase kyslík do svalů. Železo je potřebně ke správnému zásobení těla kyslíkem, bez něj bychom se nemohli ani nadechnout. Ohroženější skupinu tvoří ženy.

Nejčastější příčinou nedostatku železa je nevhodná strava, ale také zánětlivá onemocnění střev, silná menstruace u žen. Stejně tak tento problém může vzniknout v těhotenství. Jaké jsou nejčastější symptomy nedostatku železa v krvi?

Dušnost, neobvyklá únava, vyčerpání

To, jak svaly a tkáně nemají dostatek kyslíku, vede k častějšímu zadýchávání a to nejen při větší fyzické aktivitě či námaze, ale zcela při běžných a každodenních činnostech, jako je domácí úklid apod. Pokud je toto pro vás nyní nadměrný výkon, příčinou může být právě nedostatek železa. Stejně tak, pokud delší dobu se cítíte vyčerpáni, přestože jste si dopřáli náležitý odpočinek nebo cítíte až extrémní únavu při sebemenší aktivitě. To vše může být způsobeno nedostatkem železa v krvi.

Bledost a bolest

Nedostatek železa způsobuje světlejší barvu krve, což se může projevit i na barvě tváře. Pokud je člověk po delší dobu bledší, než je tomu obvykle, může to být nedostatkem železa. Nemusí však jít jen o pokožku, ale bledost může být patrná i na nehtech, jazyku či očních víčkách.

Mezi další typické příznaky patří bolest hlavy a závratě, což znamená, že se dostává málo kyslíku i do mozku. Nízká hladina železa v krvi může způsobit i úzkost, záchvat paniky, výkyvy nálad, deprese, špatnou koncentraci apod.

Nedostatek železa může také zapříčinit nepravidelný srdeční rytmus, ale také časté infekce a horší hojení ran.

Potraviny, které jsou bohatým zdrojem železa

Nejlepší formou je dodat tělu železo v přirozené podobě, tj. konzumací potravin, které obsahují značné množství železa. Vhodné je tak zařadit do jídelníčku petrželku, pažitku, bazalku, majoránku, špenát, červenou řepu, ostružiny, borůvky, červený rybíz, meruňky, čočku, játra, hovězí maso, dýňová a slunečnicová semínka, naklíčený hrášek, vojtěšku či fazole mungo.

Mohlo by vás zajímat

loading...

Autor: Kateřina Lulková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Loading...