Syrová, nebo vařená zelenina? Která více prospívá zdraví?

Očistit si mrkev a nastrouhat ji do salátu syrovou, abyste získali co nejvíce prospěšných látek obsažených v zelenině. Je tento postup správný? Bohužel ne. Zažitá představa o zdravější syrové zelenině je mylná. Některé druhy zeleniny je nutné tepelně upravit. Teprve poté z nich tělo dokáže využít důležité živiny.

Syrová zelenina působí problémy

Jedinci s citlivějším zažíváním mají s některými druhy zeleniny problém. Působí jim zažívací potíže a je pro ně hůře stravitelná. Vůbec se nemusíte bát některé druhy zeleniny tepelně upravit. Správnou a šetrnou úpravou dokážete zeleninu připravit tak, abyste využili mnohem větší množství vitamínů. Pozor si musíte dát jen na zelné saláty a zeleninu s vysokým obsahem vody. Tam je nutná konzumace syrové zeleniny, abyste nepřišli o vitamín C a kyselinu listovou.

Druhy zeleniny vhodné pro studenou kuchyni

Syrové je třeba konzumovat listové saláty, meloun nebo salátové okurky. Jak už bylo zmíněno, jsou to ty druhy zeleniny, které mají vysoký obsah vody. Překvapením bude, že syrový byste měli konzumovat i česnek. To je samozřejmě téměř nemožné, proto jej přidávejte do pokrmů až těsně před koncem vaření.

Zelenina pro tepelnou úpravu

Pro tepelnou úpravu je vhodná brokolice, kapusta, mrkev a chřest. Vařením se zlepšuje jejich stravitelnost a tělo lépe využije důležité živiny. Mrkev při vaření uvolňuje oranžové barvivo. Tepelně upravený chřest má antioxidační účinky. Je prevencí proti srdečním a nádorovým onemocněním. Houby vařené dodají tělu řadu vitamínů a minerálních látek. Pozor však na úpravu hub na tuku. Houby dokáží vsáknout příliš velké množství tuku.

V jídelníčku syrové i vařené

Některé druhy zeleniny vám prospějí v syrovém stavu jinými vitaminy než ve stavu vařeném. Obojí úprava je tedy vhodná a doporučuje se střídat konzumaci tepelně upravených i syrových kusů. Týká se to především rajčat, špenátu, cibule a červené papriky. U rajčat se tepelnou úpravou zvýší hladina lykopenu, ten prospívá našemu srdci, syrová jsou bohatá na vitamin C. Podobně je to s ostatními druhy zmíněné zeleniny.

Jak správně upravit zeleninu

Zeleninu upravujte co nejšetrnějším způsobem a zkraťte dobu varu. Můžete ji vařit, dusit, spařovat, péct nebo restovat. Pro restování použijte kvalitní druh oleje. Nikdy zeleninu nepřipravujte smažením. Pokud si chystáte zeleninu syrovou, vždy salát přelijte několika kapkami vhodného oleje.

Mohlo by vás zajímat

Loading...

Autor: Iva Vendolská

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Loading...