Cenovky v českých obchodech končí. Jak se zákazník dozví, kolik co stojí?

Nejrůznější snahy o ochranu životního prostředí nelze v poslední době přehlédnout. Hodně je to ve spojitosti s obchodními řetězci. Hovoří se například o tom, že za tištění slevových letáků se bude muset platit jakýsi recyklační poplatek. To by vedlo k tomu, že se jejich produkce dále omezí, respektive zcela utne. Už teď totiž řetězce šetří a odkazují zákazníky na digitální formu.

Všechno se ruší

Další položkou na paškále jsou potom účtenky. Podle nejnovějších návrhů by měla přestat platit povinnost vytisknout a předat účtenku zákazníkům. Automaticky by se tak účet netiskl a člověk by ho získal například jen na vyžádání. Případně by se po načtení věrnostní karty obchodu načetl přímo do vašeho účtu a nemuselo by se tisknout vůbec nic.

Změnu zákazníci zaznamenávají také v případě účtenek. Ty papírové totiž pomalu, ale jistě končí. Naposledy například řetězec Billa oznámil, že papírové cenovky ruší v případě ovoce a zeleniny. Nahrazuje je těmi digitálními. Ty jsou však podle některých zákazníků špatně čitelné a nepřehledné.

Pro obchodníky je to ale velká výhoda. Digitální cenovky totiž nakoupí a rozmístí jednou, přičemž potom už na nich mohou měnit ceny centrálně. Personál tak nebude muset cenovky neustále střídat, což je problematické zejména tehdy, když každý den začíná nová akce. Často v tomto směru docházelo také k chybám, kdy něco mělo být v akci, ale reálně už nebylo, takže zákazník prodělal.

Velké úspory

Pochopitelně se také ušetří na tisku a papíru, což bude vyhovovat i životnímu prostředí. Dříve se totiž musely cenovky pokaždé nově vytisknout a ty staré vyhodit. Jen malá změna v Bille by měla přinést úsporu ve výši 21 tun papírového odpadu ročně. A to ještě řetězec nepřešel na digitální cenovky zcela.

Čtěte také: V českých obchodech je příšerné máslo. Lidé ho kupují ve velkém. Dá se ale poznat podle jedné věci

Postupně se tento druh cenovek bude zavádět také v dalších řetězcích. Pracuje na tom například Lidl, který má přitom s papírovými cenovkami tradičně problém, jelikož u nich zákazníci leckdy tápou v tom, co k čemu patří.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
5 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Hastepkl
Hastepkl
10 měsíců

Ať jdou obchodníci do hajzlu a už tam zůstanou, už aby zde byl Babiš a vysvobodil lidí z tohohle utrpení pro ukrajinské vlády… 👎👎😈👿 A tyhle ty zbytečně plátky Kim dělaj reklamu zadarmo.

Anna
Anna
10 měsíců

Tak co vlastně končí, cenovky nebo účtenky?

Jirka horacek
Jirka horacek
10 měsíců

Když skončí cenovky tak to znamená že ani pokladní nebí co to stojí takže si zákazník určí kolik zaplatí taky dobrý nebo né proto že cenovka a účtenka je rozdíl

Milada Beránková
10 měsíců

Takže cenovky samozřejmě nekončí,zase děláte zbytečné scény.Než článek pustíte ven ,mohli byste si ho přečíst ( i když se vám do toho pochopitelně nechce ).Nestalo by se vám potom že jeden odstavec řešíte že už nebudou automaticky papirové účtenky a další začíná tím že končí také účtenky.

Hastepkl
Hastepkl
10 měsíců

Je to tak tenhle zaplevelwnej web neví co piwe častokrát nebo jak něco je dobré jindy to je horší recyklace článku ipo několikáté je na hlavu