Velký zaměstnavatel v Česku pohrozil přesunutím výroby jinam. Jde o plyn

Ačkoliv se v souvislosti s energetickou krizí nejvíce mluví o domácnostech, nejde o jediný segment, který s ní má velké potíže. Možná ještě hůře jsou na tom velké společnosti, kterým náhle razantně stouply náklady, které se jen velmi obtížně rozpouštějí v maržích. A zatímco obyčejným lidem stát nakonec nějakým způsobem pomůže, je velmi obtížné zachraňovat firmy s miliardovými obraty. Na to jednoduše není dostatek peněz.

Výroba se může přesunout

Také proto se pro velké společnosti v České republice neplánuje žádná výraznější pomoc. Zda je to správě nebo nikoliv, je velká otázka. Například Německo se do svého průmyslu chystá napumpovat obří částku, to se ale nelíbí dalším zemím, protože německé firmy takto získají velkou konkurenční výhodu.

Možná to ale jinak nepůjde a Němci pouze poslouchají to, co jim jejich firmy říkají. Nedávno totiž vzbudil velké pozdvižení koncern Volkswagen, který podle agentury Bloomberg varoval, že pokud se nepodaří vyřešit situaci s množstvím a cenami energií, bude nucen přesunout výrobu ze stávajících závodů v Německu a střední Evropě někam jinam. Nejčastěji se přitom mluví o severu nebo jihu Evropy, kde je zejména zemního plynu podstatně více.

Tato hrozba se bohužel bezprostředně dotýká také České republiky, kde působí jedna z dcer Volkwagenu, a sice největší tuzemská automobilka Škoda Auto. Ta je shodou okolností také největším zaměstnavatelem v zemi, a to navíc velmi lukrativním. Její zaměstnanci jsou obvykle nadstandardně ohodnoceni a své práce si považují. Jsou jich přitom desítky tisíc lidí.

Foto: Shutterstock

Je potřeba něco dělat

To ale není všechno. Na Škodovku jsou v tuzemsku přímo napojeny desítky, možná stovky dalších firem, které jí dodávají nejrůznější komponenty. A ty v součtu zaměstnávají skutečně velké množství lidí. Pokud by přitom Škoda přesunula výrobu, znamenalo by to pro český pracovní trh obrovskou a pravděpodobně nenahraditelnou ránu.

Ačkoliv se to mnohým nelíbí a nechápou, proč by se mělo pomáhat firmám, které vydělávají miliardy korun, tak jednoduchá úvaha to rozhodně není. Pokud jde o takto významné zaměstnavatele, jde už o systémové hráče, kteří přispívají k sociálnímu smíru ve společnosti. Jejich odchod má na domácnosti podobný, ne-li větší dopad než samotné navýšení energií.

Komentář Petra Vavrenky

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
23 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
YinYang-Peace
YinYang-Peace
1 rok

Pro všechny co tu nadáváte na Škodovku dal bych vás na montáž. Jezdím tam už 16 let a nikomu bych to nepřál. Výroba aut není nic smysluplného ale většina lidí tady na tomhle fóru jezdí autem takže je to potřebný zrovna tak jako práce ve vepříně. Nesuďte lidi jako namachrovaný idioty protože nevíte jak se k těm lidem chovají jejich nadřízení v práci.
Peníze musíme vydělávat tak jako všichni. Pokud máš málo tak děláš asi něco špatně.

Aster
Aster
1 rok
Reply to  YinYang-Peace

To je fakt a já to řeknu ještě jinak – pokud nebudou fabriky, kde by lidi mohli pracovat, skončí i většina živnostníků, protože nebude nikdo, kdo by jim za jejich práci zaplatil…

Miloslav
Miloslav
1 rok

Spíše děkuje pane Babiš.

Vlastimil Blažek
Vlastimil Blažek
1 rok

To bude legrace až to tu celé krachne. Děkujeme pane Fialo a vládo.

Gorbyn
Gorbyn
1 rok

Ty vtipalku, za tohle jeste muze vlada mistra Bumbiše, ktera se nezajímala a neresila tyto problemy v pocatku. Ono je pak jednoduchy hazet vinu na toho, kdo u toho zrovna stoji a zkousi to neposrat jeste vic

Radovan
Radovan
1 rok

Doufám, že Škodu auto přestěhují. Aspoň čecháčci poznají na vlastní kůži co si zvolili Fialu, Pekarovou, Vystrčila a další mamlasy. Kdyby to Němci udělali ještě letos byly by to jedny z nejkrásnějších Vánoc.

Aster
Aster
1 rok

Tak podle vašich příspěvků je vidět, že vás ten vepřín přímo fascinuje – pracoval jste tam dlouho?

Aster
Aster
1 rok
Reply to  Aster

Dělníci taky?
No, jen aby bylo dost míst – prasečáky se dneska spíš ruší…

Pavel
Pavel
1 rok

Proč by měla vláda zachraňovat někoho kdo si dává třinácté a čtrnácté platy a plýtvá energii jak o závod nejdříve by měla trochu Škodovka ušetřit na sobě ,energiích a výrobě těch zmetků co sou kolem aut a jít trochu příkladem a ne jako stát se chovat nenažraně takhle jí stejně Čínské automobilky přejedou jak vlak.

Martin
Martin
1 rok
Reply to  Pavel

Můžete si to jít zkusit tam dělat a pak dělejte nějaké závěry, vubec ani netušíte co si tam lidi musej občas vytrpet a to bez zastavení, takže odměny jsou určitě na místě. Nenazranej je ten kdo závidí co by nezvládl.

Karel
Karel
1 rok
Reply to  Martin

Jo a jinde asi u pásu odpočívají ne?? Kampak jdou ty jejich miliardový zisky,zaměstnance si zmlsali tak snad mají nahrabáno

Templar
Templar
1 rok

Co to tady plácáš za srajdy XD. Tvoje omezenost je ještě horší než slovní zásoba. Pojmenovat se jako demokracie a pak si tu hrát na druhou éru nácků chce hodně odvahy, ale zároveň dost nízký iq. Předpokládám že lidi jako ty jsou jediný, co tyhle portály čtou a actually jim věří, už jen z toho co píšeš. Klasickej syndrom extrovertního egomaniaka, co všechno ví a všechno zná, musí odpovědět vždycky na všechno i za cenu toho, že se bude pokaždý opakovat. Začni přemýšlet jako normální člověk ty vepříne🤦

Demokracie
Demokracie
1 rok

Nenažranost odborů a arogance zaměstnanců . Germánovi došla trpělivost.
Stačí,jak se zaměstnanci škody prezentují na veřejnosti . Neskutečně namachrovani idioti.

Rosta
Rosta
1 rok
Reply to  Demokracie

Nevíte co píšete a moc to dobře víte. Takové kecy že Škodovka zavře. Asi si neumíte představit souvislosti. Jsem hrdy na Škodovku a že v návaznosti na výrobu může byt zamestnano i nepřímo az 500 000 lidi.

Demokracie
Demokracie
1 rok
Reply to  Rosta

To Germána nezajímá. To je business holt. Česko už není výdělečně,půjdou o dům dál, jak se říká. A ti lenoši nenažrani ze škodovky půjdou konečně dělat něco smysluplného,třeba do lesa a do vepřína

Pavel
Pavel
1 rok
Reply to  Demokracie

Tady z někoho čiší čirá závist

Svoboda
Svoboda
1 rok
Reply to  Demokracie

Koukám že o škodovce víte kulový, jenom závidíte prachy,tak zvedněte tu línou prdel ze židle a běžte něco dělat,pak pochopíte o čem to je.

Gorbyn
Gorbyn
1 rok
Reply to  Svoboda

Ono jim neni co zavidet. Ja tam rok delal a znovu bych tam nesel. 14ti deni smenny, rozplanovany dovoleny na cely rok. A ty penize co dostanou nemuzou ani utratit, nebot na to nemaj cas. Ja delam ve fabrice ve svem meste 3ti rok a mam stejny penize jako partak ve skodovce po 6ti letech a nemusim hodiny sedet v doprave.

Pepa
Pepa
1 rok

Holt přestaneme být montovanou Evropy, akorát to za nás rozhodně koncern a né vláda nebo obcané.😉👍

Rosta
Rosta
1 rok
Reply to  Pepa

Sám tomu nevěříte pane 🤣. Nikdy se tady Škodovka nezavře na to zapomeňte. To nikdy vláda nedovoli a ani ta německá vláda Volkswagenu. Trochu strizliveho uvažování. 😉👍

Demokracie
Demokracie
1 rok
Reply to  Rosta

Vláda se na škodovku může akorát tak…..
Se připrav na práci ve vepříně,tam ti to bude slušet

Pavel
Pavel
1 rok
Reply to  Demokracie

Ježíši co furt máte s tím vepřínem? Nějaké osobní fóbie nebo co? I práce ve vepříně je konec konců potřebná. Tedy žádná ostuda.

Aster
Aster
1 rok
Reply to  Pavel

Tenhle magor, co propaguje vepřín v každém příspěvku, tu visí pořád a pár reakcí na něj (slušných) už smazali.