Elektromobily nás nemusí zachránit. Na místě je zpomalení

Stále hlasitě se na evropské scéně ozývá kritika, jakým způsobem se EU zachovala k automobilovému průmyslu. Ten svými rozhodnutími de facto donutila k naprostému předělání od základů. Z vysoce prosperujícího odvětví postaveného na spalovacích motorech ho vyslala do obrovsky konkurenčního prostředí elektromobilů s nejistými vyhlídkami.

Těžká budoucnost

Není ostatně divu, že některé automobily otevřeně přiznávají, že neví, zda takovou transformaci přežijí. Jednou z nich je například Audi, které oznámilo, že plně sází na elektromobilitu, kterou mu úřednictvo nutí, ale také dodává, že šance na přežití v takovémto modelu jsou přibližně 50:50.

Já říkám, že prosazování elektromobility na sílu byla hloupost. Korunovaná tím, že od roku 2035 se nebudou smět vyrábět nová auta se spalovacími motory. De facto se tak počítá stoprocentně s elektromobily, protože další možné pohony, jako třeba vodík, nemají zdaleka takové zastání a příliš se do nich neinvestuje. Nehledě na to, že si lze těžko představit, že by se vedle obrovských investic do elektromobily, ať už na straně automobilek nebo infrastruktury, muselo to samé dělat ještě s vodíkem.

Vše bylo schváleno, aniž bychom měli jasno v základních otázkách. Například, bude vůbec dostatek elektřiny pro všechny elektromobily. Vždyť už dnes s ní máme potíže, a to do svých aut ještě v drtivé většině tankujeme benzin a naftu. Už teď je dobíjení aut elektřinou mnohdy dražší než běžné pohonné hmoty.

Foto: Shutterstock

Nepromyšlený krok

Nevyřešila se ani cena. Elektromobily budou podle odborníků drahé i nadále, i když se budou vyrábět ve větším množství. Důvodem jsou dražší materiály, které jsou třeba k výrobě baterií. A co čert nechtěl, jejich získávání poměrně značně plundruje planetu. Navíc se nacházejí především v Číně, takže na ní budeme závislí.

Odpor už se ozývá i na evropské úrovni. Zatímco Německo poslušně poslouchá, z Itálie už zaznívají slova vzdoru. Podle tamních představitelů jde podpora elektromobilů proti zájmům země.

Couvá už i komisař EU pro vnitřní trh, podle kterého není zcela jasné, zda k zákazu spalovacích motorů v roce 2035 skutečně dojde. Poukázal na rok 2026, kdy by se měl celý vývoj zhodnotit a případně revidovat.

Komentář Petra Vavrenky

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments