Cholesterol ucpává cévy způsobem, že jednou dojde k infarktu či mrtvici. Naučte se je vyčistit

Cítíte tu bolest, když vám krev špatně proudí cévním systémem? Ne? No právě. Necítíte. Vysoký cholesterol dlouho nebolí, ale brzy si vybere vysokou daň. Naučte se pečovat o vaše cévy.

Zdravý kardiovaskulární systém

Kardiovaskulární systém se stará o zásobování kyslíkem a živinami, které potřebují všechny vnitřní orgány. Pokud máte vysoký cholesterol, zároveň to znamená, že se vystavujete riziku mozkové mrtvice nebo infarktu. Ty mohou mít fatální následky. Odvrácení zmíněného rizika přímo souvisí s čistotou a dokonalou průchodností cévního systému.

Neprůchodnost cév vniká, když se na stěnách ukládá tuk (cholesterol). Průtok cévou se snižuje a dochází k ateroskleróze.

Potraviny, které prospívají cévám

Předcházet onemocněním kardiovaskulárního systému můžete snížením hladiny cholesterolu. K tomu vám pomohou potraviny bohaté na omega-3.

  • Tučné ryby – losos, makrela (ne uzená).
  • Rostlinné oleje – olivový, řepkový.
  • Avokádo.
  • Lněná semínka, konopná semínka, ořechy.
  • Potraviny, které snižují množství cholesterolu
  • Česnek – největší účinek má čerstvě prolisovaný česnek. Stačí jedna lžička denně.
  • Granátové jablko – redukuje kumulaci lipidů v srdci.
  • Potraviny bohaté na lutein – listová zelenina, kapusta, zelí, mrkev, paprika.
  • Ovoce s vysokým obsahem vitamínu C – grep, pomeranče, jablka, jahody, maliny.
  • Probiotika – jogurty, acidofilní mléka, kefíry.
  • Kimči – kysaná zelenina nebo domácí kysané zelí.
  • Kari koření – přidávejte jej do pokrmů co nejčastěji.
  • Červená řepa – konzumujte syrovou nebo ve formě šťáv.
Foto: Shutterstock

Co vyřadit z jídelníčku

Vašim cévám nesvědčí nasycené živočišné tuky. Mezi ně můžete počítat tučné maso, tučné mléčné výrobky, sádlo. Pozor i na kokosový nebo palmový tuk. Nebezpečné jsou potraviny z rychlého občerstvení, smažené potraviny, čokoládové tyčinky, cukrovinky a náhražky čokolád.

Snížit je třeba i množství alkoholu a nikotinu z cigaret a tabáku.

Další tipy pro snížení cholesterolu

  • Věnujte se pohybové aktivitě alespoň třikrát týdně.
  • Vybudujte si spánkové rituály a dostatečně spěte.
  • Relaxujte a pokuste se snížit hladinu stresu.

Foto: Shutterstock, zdroj: Mayo Clinic

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.