Elektromobily v problémech. Nesvědčí jim předražená elektřina

Jeví se stále pravděpodobněji, že koncepce Evropy z posledních let najela přinejmenším do slepé uličky. Podle některých už rovnou narazila do zdi. Ukazuje se, že tlak na bezemisní zdroje energií byl minimálně příliš rychlý a možná se předběhl o mnoho generací.

Elektřiny je najednou málo

Evropská unie má dnes největší problémy s energiemi a sen o tom, jak bude díky obnovitelným zdrojům soběstačná, se pomalu, ale jistě rozplývá. Ukazuje se to třeba právě na příkladu elektromobilů.

Ty jsou samy o sobě zajímavým pokrokem a alternativou k vozům se spalovacím motorem. Ve světě se začaly prosazovat díky svým funkcím a přednostem, avšak u nás se to zase vzalo za zvláštní konec. Z elektromobilů se udělalo obří téma s tím, že za pár let by po evropských ulicích měly jezdit pouze ony. A toho se docílí tak, že se veškerá konkurence prakticky zakáže.

Z nějakého nejasného důvodu se počítalo jednak s tím, že elektřina bude vždy levná a jednak, že jí bude pořád dostatek. Skeptikům už to však tehdy nevycházelo. Pokud by se všechna vozidla náhle stala elektrickými, znamenalo by to totální změnu infrastruktury, a to nejen v podobě dobíjecích stanic, nýbrž celé energetické sítě.

Foto: Shutterstock

Někdo to nedomyslel

Bylo víceméně jasné, že tolik elektřiny například obnovitelné zdroje nikdy nevyrobí, tedy pokud by jimi nebyla zastavěn každý volný kus země. Přesto se rozhodlo, že za deset let by se měly prodávat už pouze elektromobily.

Realita se však ukázala dříve, než kdo čekal. Elektřiny je najednou málo, protože jsme se souběžně připravili o její zdroje, ať už uhelné, plynové nebo jaderné. Nemůže tak příliš překvapit, že cena elektřiny vyskočila do netušených hodnot. A nikdo neví, co s tím.

Zdá se však, že smůlu mohou mít právě majitelé elektromobilů. Ti je už teď musí dobíjet za částky, které se blíží běžnému tankování. A po nárůstu cen elektřiny z posledních dnů to bude ještě mnohem horší.

Komentář Petra Vavrenky

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
16 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš
Tomáš
1 rok

To určitě nemůže být pravda, protože když jsem to už nejmíň rok zpátky psal na různých odborných fórech a rádoby odborných webech , tak jsem sklidil většinou jen mínusy a výsměch 😁. Přitom stačí jen umět trochu počítat (tzn. víc než jen do 1000😁)

Tomáš
Tomáš
1 rok

“Ve světě se začaly prosazovat díky svým funkcím a přednostem”
To možná před 10-20 lety. V současné době se začaly prosazovat čistě jen násilně politicky.

“Přesto se rozhodlo, že za deset let by se měly prodávat už pouze elektromobily.”
Ne za 10, ale za 13.

Smích už přešel
Smích už přešel
1 rok

Smích už přešel

Murděj Ukrutný
Murděj Ukrutný
1 rok

Krátká životnost baterie a její cena. Velká ekologická zátěž při její výrobě. Elektřiny opravdu není dost aby šly vyměnit všechna auta za elektrická. Něco takového zkoušet teď nebo za 10 let má asi stejnou šanci jako letět na měsíc v dřevěné raketě a s parním pohonem. Prostě na to teď ještě nejsou technologie.

Last edited 1 rok by Murděj Ukrutný
Xavier
Xavier
1 rok

Jen šílenci chtějí nahradit všechna auta elektromobily. Co takhle neextremistická zlatá střední cesta? Tou se můžete vydat i jako jednotlivec, bez dotací a profitovat. Stačí se pustit do práce.

Bohuslav
Bohuslav
1 rok

není elektřina, elektromobily jsou nanic. co na tom nechápeš ? není nafta, nejsou na nic diesely

Xavier
Xavier
1 rok
Reply to  Bohuslav

Dovzdělat, elektřina JE! A dokonce levná elektřina, jen musíte použít to na krku, co používáte jako držák čepice.

Bohuslav
Bohuslav
1 rok

k elektrohračkám se bude dodávat bioplynová elektrocentrála a potřebné kw si majitel s rodinou naprdí

Radomír
1 rok

Jo , komu není rady , tomu není pomocí! 😂

Xavier
Xavier
1 rok
Reply to  Radomír

A komu není shůry dáno…

Tomáš
Tomáš
1 rok
Reply to  Xavier

…. ten si dává nick Xavier.

Xavier
Xavier
1 rok
Reply to  Tomáš

Ne, ten nechápe elektromobilitu jako funkční celek. Typicky úspěšní voliči SPDANO.

Smích už přešel
Smích už přešel
1 rok
Reply to  Xavier

BEV je cesta do pekel bez návratu.
Chytrý to ví.
Hloupí jako ty s tím souhlasí a do pekla se těší

Xavier
Xavier
1 rok

Ne, rusáci šířit nesmysly, protože bez ropy a plynu budou v pr..li, jste rusak, že šiříte bludy?

Divná hlava
Divná hlava
1 rok

Na něco to svést musej. Přiznat si pravdu bývá těžký…že auta na elektřinu rovněž koloběžky stojej za hovno

Svoboda
Svoboda
1 rok

Zdravím tady někdo asi žil na Marsu,prodáváme přebytky elektřiny hlavně do Německa a Rakouska,kteří si hrají na zelené tím že od nás vykupují energie,a pak na nás poukazují a žádají abychom platily za emise,pak si koupíme na burze svoji energii za třikrát tolik a distribuce do domácích zákazníků bravo,jen aby bylo jasno.