Káva se nemá sladit ani dolévat mlékem. Je to obrovská chyba

Jednou si člověk přečte článek o tom, že konzumace kávy je zdravá, podruhé zas, že je to pěkný zabiják. Jedna z velmi často prezentovaných teorií zní: káva je zdravá – ale v omezeném množství a bez přidaného cukru a mléka. Pojďme se na tenhle názor podívat blíž.

Kávu pijeme kvalitní a v přiměřených dávkách

Jedním z největších problémů s kávou může být to, že se na ní snažíme ušetřit. Jestli si nechceme zbytečně škodit, pak je vhodné pít kávu připravenou z kvalitních zrn a správně upraženou. Přehánět bychom to také neměli s dávkováním – pokud je káva opravdu prospěšná, pak jen tehdy, když jí nepijeme příliš velké množství.

Pro průměrného člověka bez větších zdravotních problémů se doporučuje maximální dávka tří až čtyř šálků denně. Menší množství kávy by měli vypít adolescenti, lidé vyššího věku a také lidé trpící kardiovaskulárními problémy. Kávě by se potom měli úplně vyhýbat lidé, kterým dělá v těle neplechu – třeba způsobuje nespavost, bušení srdce nebo žaludeční problémy.

Proč nesladit

První důvod je čistě gurmánský. Cukrem zkreslujeme samotnou chuť kávy a přijdeme tak o specifický labužnický zážitek, který nám může kvalitní káva poskytnout.

Druhý důvod už souvisí se zdravým životním stylem. Cukr v kávě je zkrátka cukr navíc. I když si hlídáme, kolik cukrů za den přijmeme, na tu trošku, kterou si nasypeme do kávy, obvykle zapomínáme. A cukr se nám zbytečně ukládá v těle, aniž by přinášel nějaký větší užitek.

Foto: Shutterstock

Proč nepřidávat mléko nebo smetanu

Se smetanou je to trochu složitější. Někteří odborníci totiž naopak doporučují mléko či smetanu přidávat, protože kávu zjemní a náš zažívací systém si s ní lépe poradí.

Na druhou stranu právě kombinace kávy a mléka či smetany může být pro některé lidi dráždivá. A stejně jako u cukru jde o další kalorie, které tělo přijímá zbytečně, a opět dochází k výraznému pozměnění chuti nápoje.

Sečteno podtrženo

Skuteční milovníci kávy ji pijí černou, bez přidaného cukru a mléka, protože si chtějí vychutnat chuť každého konkrétního šálku. Obecně se doporučuje nesladit; přidávání smetany či mléka by si měl každý upravit podle toho, jak na tuto kombinaci reaguje jeho organismus.

Foto: Shutterstock, zdroj: Coffeescience, Evoke

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
7 měsíců

Trhněte si už s tou kávou nohou!
Je mi úplně jedno, co kdáká kdejaká výživová slepice – já kafe nesladím a dávám do něj smetanu a budu to tak dělat i dál 😛