Kurýři a taxikáři nikdy neodbočují vlevo. Vědí, proč to dělají, šetří tak velké peníze

Ukázalo se dlouho střežené tajemství všech profesionálních řidičů. Zejména těch, kteří si na svůj denní chléb vydělávají jízdou ve městech. Ti totiž prakticky nikdy neodbočují vlevo. Pokud to jde, snaží se tomu za každých okolností vyhnout.

Rozšířený zvyk

Nejde o žádnou směšnou poučku, ale skutečně uplatňované pravidlo. Například nová navigace přepravní služby Uber už nabízí plánování tras, které eliminuje odbočky směrem doleva. Jak uvádí server stanice CNN, takové chování může ušetřit velké peníze.

Jak ukazují statistiky známé přepravní služby United Parcel Service (UPS), její kurýři vlevo neodbočují takřka vůbec. Pokud to není vyloženě nevyhnutelné, samozřejmě. Kurýři raději odbočí třikrát vpravo, než aby byť jen jedenkrát museli riskovat odbočení vlevo.

V rámci celé toto přepravní služby to má i ekonomické vyjádření, které je skutečně působivé. Tímto způsobem se ušetří každý rok miliony litrů paliva, což odpovídá emisím dvaceti tisíc osobních vozidel.

Možná vás překvapí, že tuto praxi v USA uplatňují už desítky let. Kurýři v jiných zemích se tím ale také často řídí. Ostatně vyšly o tom celé odborné knihy. Vysvětlení je jednoduché: odbočení vlevo se považuje za neekonomické a dokonce potenciálně nebezpečné.

Foto: Shutterstock

Není to bezpečné ani ekonomické

Znáte to pravděpodobně také. Odbočení doleva je spojeno s tím, že je nutné čekat až projedou protijedoucí vozidla. Někdy to může být hned, jindy si počkáte. Mezitím už se v odbočovacím pruhu tvoří dlouhá řada. A když se najde někdo, kdo se bojí do protijedoucího pruhu najet, může se z toho vytvořit hned pěkná zácpa. Motor pochopitelně běží a spotřebovává palivo. Navíc rychle stoupá riziko nějaké kolize.

Někdy řídí odbočky vlevo semafor. Ale ani to není ideální. Zatímco v běžných směrech pouští vozidla přednostně, v případě odbočení doleva si počkáte a často stihnou projet třeba jen dvě auta.

Tento fenomén začínají řešit už i nejrůznější navigace. Některé například při výpočtu trasy penalizují odbočky vlevo automatickým přičtením dvaceti vteřin.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments