Náhle zkrachoval slavný český obchod. Držel se celých 100 let, ale tohle už zkrátka nedal

Máloco vypovídá o duchu dnešní doby více než to, že jde o časy, kdy krachují firmy, které přežily i posledních sto let. A jen si zkuste vybavit, co všechno muselo v tomto dlouhém období překonat. Teď se však dostaly do stavu, kdy je to jednoduše zlikvidovalo.

Nejstarší na světě

Řekla bych, že nejsme nejstarší lahůdkářství jen v Praze, Česku a střední Evropě, ale možná na celém světě, protože tyto lahůdky byly založeny za první republiky,” uvedla pro server PrahaIn před časem šéfka lahůdkářství Zlatý Kříž v Praze.

Je naprosto neuvěřitelné, že jeho historie už je tak dlouhá, že není ani dochováno, kdy přesně bylo založeno. Ví se zkrátka jen, že to bude plus minus sto let. Další roky už ale tento legendární pražský obchod nepřidá.

Začátkem tohoto roku totiž skutečně divoce zkrachoval a skončil v likvidaci. Na dveřích bylo nějakou dobu uvedeno, že je lahůdkářství uzavřeno z technických důvodů. Jak se ale později ukázalo, byly to spíše důvody finanční a provozní.

Nepříznivý vývoj cen

Je přitom zvláštní, že majitelé přestali se svými zákazníky zcela komunikovat. Nikde není k dispozici nějaké vyjádření, proč muselo ke konci dojít a zda se náhodou výroba skvělých chlebíčků a dortů nepřesune někam jinam. Podle všeho ne, protože takto se nejedná se zákazníky, které by si někdo chtěl udržet.

Pravdou je, že u Zlatého kříže si lidé poslední dobou stěžovali na zdražování. To ale plynulo spíše z toho, že každý má v živé paměti doby, kdy chlebíček stál nějakých 10 korun. Dnes je to mnohonásobně více a lidem se za to už moc nechtělo platit. Mimochodem, jde o krásný ukazatel inflace, jelikož v takovém kousku jídla je obsažena cena surovin, energií, práce i nájmu.

Čtěte také: Za 800 korun pořídím to, co v Lidlu a Albertu za 3000 Kč. Nový obchod je hitem, měsíčně ušetřím 15 tisíc za jídlo

Právě o vysokém nájmu se mluví jako o jedné z možností, proč musel slavný obchod nakonec definitivně zavřít krám. Skloňují se však i další vysoké náklady, zejména energie a pracovní síla. Pokud by chtěl provozovatel umořit náklady a ještě něco vydělat, musel by pochoutky prodávat pravděpodobně ještě podstatně dráže. To už se mu ale dost možná nechtělo.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Svarc
Svarc
15 dní

To je všechno v lidech a hamižnosti byznysu!Kdysi stal obložený chlebíček 1.80kcs,dnes stojí 25-30kč i víc.Kdyz vezměte 500%zdrazeni surovin, měl by stát se slušnou marži max15k Kč.