Nedodržování limitů emisí dusíku stálo život 38 000 lidí. Za jediný rok

nafta

Oxidy dusíku jsou jednoznačně zdraví škodlivé. Pro dieselová auta proto existují limity, které však v minulých letech automobilkami nebyly vědomě dodržovány. Vědci nyní vypočítali, kolik kvůli tomu muselo zemřít lidí.

Zabijácká auta

Je neskutečné, co si výrobci automobilů dovolili. Mnohonásobně překračovali povolené limity pro oxidy dusíku, aniž by je trápilo, že kvůli tomu předčasně umírají desetitisíce lidí ročně. Jen v roce 2015 předčasně zemřelo kvůli nedodržení norem 38 000 lidí. Vyplývá to z nejnovějšího vědeckého výpočtu, který byl publikován v magazínu Nature. Celkem 11 400 těchto úmrtí připadá na Evropskou unii. Pokud bychom vzali oxidy dusíku jako celek, nikoliv jen ty, které byly vyprodukovány nedodržováním limitů, potom se roční číslo předčasných úmrtí vyšplhá na 107 600 lidí.

Vědci spočítali, že dieselová auta vyprodukovala o 4,6 milionů tun oxidu dusíku více, než kolik by to bylo při dodržování zákonných norem. Celkové množství vyprodukovaného oxidu dusíku bylo v roce 13,1 milionů tun.

Oxidy dusíku při silném slunečním záření vyvolávají chemickou reakci, při které vzniká ozon. Kromě toho přispívají oxidy dusíku ke znečištění ovzduší drobným popílkem. Jde především o oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2).

Špatné pro srdce

Oxidy dusíku samy o sobě dráždí sliznice a tím zejména dýchací cesty a oči. Mohou vyvolat kašel a dýchací problémy – nebezpečné jsou především pro astmatiky. Při vysokých koncentracích hrozí riziko srdečních onemocnění.

Před dvěma lety se v rámci velkého skandálu kolem společnosti Volkswagen (tzv. dieselgate) ukázalo to, o čem už si dlouho mnozí šeptali. Automobilka (a pravděpodobně tak činily i další) používala ve svých naftových vozech rafinovaný systém, který v laboratorních podmínkách ukazoval předpisového emise oxidů dusíku, ale jakmile se vůz dostal do provozu, byly emise najednou třeba dvacetinásobné. To je pochopitelně extrém, ale je jasné, že průměrné emise byly o poznání vyšší, než být měly.

Vědci se na základě známých výsledků a modelů rozhodli spočítat, jak moc nedodržování emisních limitů přispělo k předčasným úmrtím na 11 velkých trzích, kde se používají naftová vozidla. Patří mezi ně 28 států EU jako celek, Austrálie, Brazílie, Čína, Mexiko, Indie, Japonsko, Rusko, Jižní Korea a Spojené státy americké.

Evropská unie negativní výjimkou

O 90 % emisí navíc se postaralo pouhých pět trhů a sice Brazílie, Čína, EU, Indie a USA. To je pochopitelné, vzhledem k počtu lidí, kteří zde žijí. V modelových výpočtech přitom vědci rozlišovali mezi osobními auty, nákladními auty a autobusy. K vyšším emisím dusíku přitom ze 76 % přispěly nákladní auta a autobusy.

Pouze v Evropské unii je situace jiná. Osobní dieselová auta se zde postarají o 60 % nadměrných oxidů dusíku. Je to dáno pochopitelně rozšířením dieselových motorů v EU, které je obrovské a bylo dlouhodobě státy podporováno.

Autor: Lucie Proutková

V mládí jsem často trpěla zdravotními problémy. Lékaři mi moc kloudného neporadili, ale zato předepisovalo jeden lék za druhým. Nakonec jsem se rozhodla poradit si sama zdravějším životním stylem. A ono to vyšlo - tak ráda poradím druhým.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk
Zdeněk
2 let

Zajímalo by mne zda proběhla studie kolik oxidu dusíku vypustí dopravní letadla při cestách poslanců EU – možná se zjistí že jsou vražedná.