Obchodní řetězce v České republice jsou skutečně nenasytné. O tom se přesvědčili snad všichni zákazníci v posledních dvou letech, kdy se zde jen neustále navyšovaly ceny a kvalita potravin naopak dosti nepříjemně klesala. Nakonec tu tedy máme opravdu nelichotivou kombinaci, která z jednoho či druhého důvodu nutí zákazníky nakupovat v zahraničí. V Německu a v Polsku je to totiž v obou ohledech výrazně lepší.
Postupy fungují dobře
Ačkoliv jsou tyto nešvary všeobecně známy, přeci jen je zajímavé, když se k věci vyjádří někdo z oboru. Jako například obyčejná prodavačka, která má však do dění v obchodě poměrně zásadní vhled. “Pokud jde o slevové akce, tak je to pouze hra na zákazníka. Standardní ceny, třeba u toaletního papíru nebo drogerie, jsou výrazně nadsazené, aby se z nich daly dávat slevy třeba i 60 %. Lidé to potom berou skutečně po kvantech a vše se vyprodá. Funguje jim to skvěle,” říká prodavačka z jednoho obchodního řetězce v Praze. Pochopitelně si nepřeje být jmenována, jelikož by to její zaměstnavatel rozhodně nebral pozitivně.
Slevové akce jsou skutečně velkým nešvarem tuzemských supermarketů. Pakliže by neexistovaly a ceny byly nasazeny normálně, prakticky každý by výrazně ušetřil a navíc by nemusel neustále listovat letáky a shánět se po tom, co je zrovna v akci. Takto vám totiž zbývají jen dvě možnosti. Buď budete nakupovat zcela předražené zboží, nebo na tu hru přistoupíte a budete vyhledávat slevy. A že jsou leckdy skutečně značné. Ušetřit se dají stokoruny na nákupu.
Další nepříjemností je šizené pečivo. Je tak trochu absurdní, že v tomto ohledu supermarkety dohnala jejich vlastní technologická novinka. A to samoobslužné pokladny. “Všimněte si, že třeba u plněného pečiva vám bude samoobslužná pokladna hlásit každou chvíli chybu. Je to proto, že náplně v daném výrobku není zdaleka tolik, kolik by jí mělo být. Může vám to připadat zvláštní, ale šetří se tu skutečně na každém detailu. Ono když se to pak nasčítá, dělá to velké peníze,” vysvětluje prodavačka.
Svým způsobem je spokojena
Pochopitelně se jí samotné tyto fígle na zákazníky nelíbí, jelikož ti jsou často oprávněně nespokojeni. “Nejhorší je, když najdou nějaké plesnivé nebo zapáchající maso. A že se to děje opravdu často. Vždyť náš řetězec to vozí kdoví odkud,” říká prodavačka, která však nechce své místo opustit, protože práce jako taková ji baví a navíc dostává dobře zaplaceno. “Nedávno nám zase přidávali, teď už beru 32 tisíc korun, což je fajn.“
Dodává však, že v tuzemských řetězcích je snaha o úspory a naopak co nejvyšší zisky tak velká, že v nejbližší době neočekává nějaké zlepšení. Lidé se naopak musí smířit s tím, že takhle to tady bude vypadat i nadále, protože s tím nikdo nic neudělá.
Foto: Shutterstock