Průměrná spotřeba cukru je čtvrt kila (30 kostek) na osobu. Ideální dávka je desetkrát nižší

Tušili jste, že průměrná denní spotřeba cukru je zhruba čtvrt kilogramu na osobu? Vzhledem k tomu, že má nulovou výživovou hodnotu, je to až zbytečně moc. Ideální denní příjem by totiž neměl překročit 25 gramů. Česká republika eviduje přes 1 milión Čechů, kteří se musí léčit s obezitou. Na nové trendy ve stravování reagují výrobci, kteří ve svých produktech cukr značně omezili nebo úplně vyřadili.

Kdy říct cukru ano a kdy ne

Omezování příjmu cukru v potravě i nápojích je skutečně hodně aktuálním trendem. Jak se říká, všeho moc škodí, a o cukru to platí dvojnásob. Pravdou je, že lidskému tělu by úplně stačilo přijímat cukr pouze z ovoce. I s tím to však můžete přehnat. „Ovoce je především zdrojem fruktózy, jejíž obsah závisí na stupni zralosti daného plodu. Fruktóza má např. oproti glukóze odlišný metabolismus. Zatímco glukóza se v těle na tuk mění z 5 %, fruktóza až z 40 %. Jednoduše řečeno – fruktóza se v těle až příliš snadno přeměňuje na tuk,“ říká nutriční a výživová specialistka, Kristýna Ostratická. Rozhodně však nejde o to ovoce nejíst, stále je zdrojem spousty vitamínů, vlákniny a dalších prospěšných látek. V dnešní době, kdy jsou velmi trendy smoothie, fresh nápoje a různé druhy džusů do sebe můžeme nevědomky dostat mnohem větší množství ovoce, než bychom měli, a proto je potřeba se i nad jeho příjmem v rámci dne zamyslet,“ doplňuje.

Rozeznáte bílou od hnědé?

Ještě stále existují lidé, kteří si myslí, že ideální náhražkou bílého cukru je ten tmavý. Jediný rozdíl mezi nimi je však právě barva. Zatímco bílý cukr prošel procesem odstranění melasy, v tom tmavém se ho ještě kapka drží. Barva cukru totiž není ukazatelem, z jaké je suroviny, nýbrž jakým prošel výrobním postupem. Pokud by hnědý třtinový cukr prošel rafinací stejně jako ten bílý, byl by od řepného k nerozeznání. „Na trhu je dnes již opravdu velké množství nejrůznějších přírodních sladidel, z nichž některé jsou dokonce úplně bez kalorií. Nejznámější je asi stévie – nekalorické sladidlo, které neovlivňuje uvolňování inzulinu, a přitom je 300 x sladší než cukr. Oproti cukru má naopak řadu prospěšných účinků na lidský organismus,“ říká nutriční a výživová specialistka. Stévii můžete koupit jako rostlinku a používat její listy nebo je k dostání již ve formě tabletek, prášku či koncentrátu. Teprve nedávno se u nás na trhu objevil také erythritol a xylitol. Obě sladidla jsou přírodního původu s nízkým glykemickým indexem i obsahem kalorií.

Dovolte si cukr po rozumných dávkách

Sladíte si kávu pravidelně alespoň lžičkou cukru? Když se cítíte bez energie, máte potřebu nakopnout se čokoládou? Váš pitný režim spočívá v popíjení džusů či sladkých limonád? Dost možná si tak ani neuvědomujete, kolik cukru do svého těla dostáváte. Jeho nadměrná spotřeba je často dost nevinná, po velkých dávkách ho totiž konzumujeme v nejrůznějších produktech i nevědomky, např. v párcích nebo chlebu.

Autor: Redakce AAzdravi.cz

Magazín o zdravém životním stylu a všem, co s ním souvisí. Každý den zde najdete užitečné a aktuální texty o důležitých tématech.