Škodovka v problémech. Hrozí konec oblíbeného modelu

Nad některými rozhodnutími evropských úředníků zůstává rozum stát. V době, kdy bychom se měli jednoznačně soustředit na to, aby nám zbytečně neklesala životní úroveň v důsledku nepředvídaných geopolitických událostí obrovské závažnosti, zcela vážně řešíme, o kolik méně emisí budou smět produkovat spalovací motory s platností nové normy.

Kdo to mohl vymyslet?

Bohužel to znamená, že Češi dost možná přijdou o možnost koupit si nejdostupnější modely vozidel, které jsou mezi soukromými osobami také těmi nejoblíbenějšími. Jednoduše proto, že vycházejí cenově nejlépe. Tedy, dlouho to tak bylo, v posledních letech už začaly podstatně zdražovat a i ony přestávají být dostupné.

Kromě toho to znamená, že se do potíží dostanou samotné automobilky, které přijdou o lukrativní segmenty trhu. Nebudou jim totiž mít co nabídnout. Ačkoliv už se počítá s koncem spalovacích motorů někdy kolem roku 2030, EU se jejich výrobcům rozhodla ještě ztížit situaci.

Chystaná emisní norma Euro 7 je totiž dle automobilek naprostou katastrofou. Pro Hospodářské noviny to popsal jeden z šéfů české Škodovky, Martin Jahn. On sám nechápe, jak může v dnešní době někdo zplodit takovýto návrh. Je to totiž naprosto nezodpovědné.

Foto: Shutterstock

V čem budeme jezdit?

Norma je v aktuální podobě nesmírně přísná. Není přitom vyloučeno, že právě takto bude schválena, jakkoliv proti tomu automobilky včetně Škody protestují. Pokud by se tak ale stalo, pro Škodovku by to znamenalo, že už v roce 2025 přestane vyrábět modely na platformě A0. A to není jen velmi oblíbená Škoda Fabia, nýbrž také Kamiq a Scala.

Že nejde o plané hrozby, dokázala ostatně Škoda už v minulém roce, kdy zrušila velmi oblíbený model Škoda Fabia Combi. Jeho výroba se totiž přestala vyplácet už tehdy. To jen svědčí o tom, na jak tenké hranici se pohybujeme.

Nikdo přitom neřeší, v čem ale například středněpříjmoví Češi budou jezdit. Žádná náhrada připravena není, elektromobily jsou stále příliš drahé. Pokud nemají k dispozici například služební vůz, mohli si z platu kolem 40 až 50 tisíc korun hrubého měsíčně dovolit právě jen vůz ve zmíněném segmentu. Vždyť například nějak standardně vybavená Škoda Octavia dnes přijde na 800 tisíc korun.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Matějka
Petr Matějka
1 rok

Škodovky jsou drahé,přitom cena neodpovídá kvalitě.Octavia IV má problémy s elektronikou,často přechazi do servisního režimu,větsina motorů nic moc.Mají spotřebu oleje,diesely jsou hlučné.Jestli se v ČR začnou prodávat Činská auta za 1/3ceny v porovnatelné třidě,větsinou s lepši výbavou, může Škoda mít velký problém.Dělá si to,ale sama Spoléhá na konzervativní Čechy,kteří ji kupují,nebo již na to přišli a utekli k Hyundai,Kie.Větdibzarika a bezproblémový provoz větsinou do 150tis.km bez jediné závady.Což se Škodovce může jen zdát.