Vyhýbáte se tučnému jídlu? Musíte počítat s důsledky, které se vám nebudou líbit. Tělo se ozve několika způsoby

Tuky v současné době nemají vůbec dobrou pověst. Mnozí se proto snaží maximálně vyhýbat tučným jídlům, a to ve snaze dodržovat zdravou životosprávu. Neuvědomují si však, že celá tato problematika není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Pochopitelně platí, že když to budete s tuky přehánět, tělo na to nezareaguje dobře. To samé ale můžeme říct o opaku. Existují přinejmenším tři velmi dobré důvody, proč byste tučná jídla ze svého jídelníčku neměli vynechávat.

Tělo nebude mít dostatek nenasycených mastných kyselin

Tyto kyseliny si totiž tělo nedokáže vyprodukovat samo, a proto je musíme přijímat pomocí stravy. Nejčastěji ve formě tuků. Nenasycené mastné kyseliny pomáhají některým procesům, které jsou pro organismus klíčové. Ovlivňují funkci ledvin, podporují trávicí procesy, zvyšují imunitu a řídí krevní tlak.

Jsou známé pod názvem omega mastné kyseliny, příkladem je omega 3 či omega 6 mastná kyselina. Nejznámější omega 3 mastná kyselina je kyselina alfa-linolenová. Její konzumací v potravinách snižujete riziko srdečních chorob či jiných chronických chorob. Nejčastěji diskutovaná omega 6 mastná kyselina je kyselina linolová, jejíž nedostatek v organismu se projevuje různými záněty, artritidou či ischemickou chorobou srdeční.

Nedostatek vitamínů rozpustných v tuku

Některé vitamíny, důležité pro správné fungování našeho organismu jsou rozpustné v tucích. Pokud bychom tedy nepřijímali žádné tuky, byl by s jejich rozkládáním a vstřebáváním velký problém.

Nedostatek vitamínu A, který je potřebný pro zrak, by mohl způsobit šeroslepotu až ztrátu zraku a nedostatek vitamínu K má za následek nedostatečné srážení krve. Vitamin D se podílí na zdraví našich kostí a jeho nedostatek by se podepsal zejména v jejich oslabení. Obecně nedostatek vitamínů v těle způsobuje pocit suché pokožky, různé ekzémy či onemocnění pokožky.

Zdravé tuky jsou obsaženy například ve vlašských ořeších, a to hojnou měrou. / Foto: Shutterstock

Nerovnováha hormonů

Pokud v jídle nebudeme přijímat žádný tuk, způsobí to dříve či později hormonální nerovnováhu. Narušíme tím hladinu estrogenu i testosteronu. U žen je možné vychýlení menstruačního cyklu, u mužů zase ovlivnění růstu svalstva. Značný vliv to bude mít také na zdraví našich kostí, které nedostatkem hormonů nebudou chráněny před osteoporózou.

Není tuk jako tuk 

Tímto však nepodporujeme nezdravý životní styl, jen upozorňujeme na to, že tuky samy o sobě nezdravé nejsou. Tuk není jen máslo, margarín, sádlo. Tuky najdeme v ořeších, semínkách, v avokádu, v rostlinných olejích. Vyhnout bychom se měli trans-mastným tukům – ty umí v našem organismu udělat větší paseku, než byste si mysleli.

Jak poznáte, že přijímáte málo tuku v potravě a tělo se začíná ozývat?

  • Máte suchou kůži – Někteří odborníci přirovnávají tělo k autu – nestačí jej mazat pouze zvenčí, přijímat bychom měli více esenciálních mastných kyselin , mono či poly nasycených tuků, aby byly buňky správně vyživovány.
  • Bývá vám často zima – Lidé s nízkým tělesným tukem či lidé trpící anorexií si často stěžují na to, že jim je zima. Nemusí to být jen případ nedostatku tuku v potravě, je zde však spojitost.
  • Nesoustředíte se – Nedostatek esenciálních mastných kyselin může snížit naše kognitivní schopnosti. Nesoustředíme se, nemáme dostatek duševní energie.

Správný poměr jednotlivých složek potravy

To, kolik procent bílkovin či sacharidů a tuků máme v potravě přijmout, záleží na našem energetickém příjmu. Ten závisí na pohlaví, váze či jiných atributech, které se u každého odlišují .

V průměru byste měli v potravě přijmout 45 až 60% sacharidů, 10 až 25% bílkovin a 25 až 35% tuků. Nezapomeňte ale na to, jak kvalitní tuky přijímáte.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline

Autor: Anna Štěpánková

Maminka se zájmem o zdravý životní styl. Miluje dlouhé procházky přírodou zakončené posezením v dobré restauraci.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments