Bez hořčíku se tělo neobejde. Poznejte jeho nedostatek a rychle ho doplňte

Býváte často unavení, podráždění a hůře se vám spí? Možná vás překvapí, že za vašimi obtížemi stojí nedostatek hořčíku. Zjistěte, jak ho tělu doplnit.

Hořčík je důležitý minerál pro tělo

Hořčík potřebuje každá buňka našeho těla. Díky hořčíku nám správně funguje nervová soustava a probíhá dělení buněk. Dostatek hořčíku znamená zdravé zuby, kosti a výkonné svalstvo. V neposlední řadě je hořčík zodpovědný za správně fungující metabolizmus.

Až třetina populace v deficitu

U hořčíku se uvádí, že jeho nedostatkem trpí v České republice až třetina obyvatel. Problémem může být málo pestrá strava, ale i špatná vstřebatelnost hořčíku v těle.

Příznaky nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku se projevuje často nenápadnými symptomy, které si ani nemusíme spojit s chybějícím minerálem. Mezi ty mírnější příznaky patří ranní křeče v lýtkách, které rychle ustoupí nebo občasné škubnutí koutkem oka. K závažnějším příznakům můžeme počítat svalové křeče a bušení srdce, hemeroidy nebo vznik ledvinových kamenů. Nízká hladina hořčíku je také provázena podrážděností a únavou. Osoby mají lámavé nehty a vypadávají jim vlasy.

Dlouhodobý nedostatek hořčíku

Pokud je vaše tělo v hořčíkovém deficitu po delší čas, může to vést k rozvoji závažného onemocnění. Nedostatek hořčíku poškozuje správnou funkci žlučníku i střev Oslabuje se imunita a nervový systém nefunguje správně. Nízká hladina hořčíku ovlivňuje srážlivost krve i sklerózu.

Foto: Shutterstock

Jak tělu dodat dostatek hořčíku

O příjem hořčíku by se měly zajímat osoby s vysokou fyzickou výkonností, diabetici, těhotné ženy a ženy užívající antikoncepci. Jak tělu doplnit hořčík?

  • Listová zelenina – všechny druhy zelených salátů.
  • Kakaové boby – můžete si dopřát kvalitní hořkou čokoládu.
  • Mandle – konzumujte je neloupané.
  • Banán – banánů byste měli snít alespoň 2 ks denně.
  • Luštěniny – luštěniny bystě měli konzumovat třikrát týdně (polévky, pomazánky, saláty).

Denní potřeba hořčíku

Dospělá osoba potřebuje asi 300 miligramů hořčíku za den, kojící ženy by měly stravou obsáhnout alespoň 500 miligramů za den.

Foto: Shutterstock

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.