Čechům seberou auta. Prostě už si ho nekoupíte, a to nečekaně brzy

Automobilový sektor prochází obrovskými změnami, které ještě před pár lety byly nepředstavitelné. Obří výrobci, kteří se dosud desítky let úspěšně věnovali vývoji a prodeji automobilů se spalovacím motorem, se musí složitě přizpůsobovat nové realitě.

Obtížná doba

Na aktuální problémy automobilového průmyslu a všechno, co je s tím spojené, tedy například to, že auta už nebudou tak dostupná jako dosud a nízko či středněpříjmové domácnosti si je nebudou moci dovolit, upozornil v pořadu Přísně tajné automobilový expert Filip Turek.

Ten se zabýval primárně normou Euro 7, která už je bohužel před schválením v rámci Evropské unie která by mohla výrobcům aut přidělat velké vrásky nadto, co už musí aktuálně řešit. Tato norma je podle Turka schvalována narychlo a obsahuje nesmyslná opatření, která povedou k tomu, že malé vozy do půl milionu korun v podstatě přestanou existovat.

Nová nařízení totiž jejich výrobu prodraží o desítky procent, takže v podstatě budou neprodejná. Ostatně, na tento problém upozorňuje i česká Škodovka, podle které schválení nové normy bude znamenat konec pro její oblíbené vozy, jako jsou například modely Fabia, Scala nebo Kamiq. To jsou zároveň nejlevnější vozy, které nabízí a jsou to také auta, jež si nejčastěji kupují české domácnosti, nikoliv firmy.

Nejde přitom jen o Škodovku. Podobně uvažují i další výrobci. Ostatně, není náhodou, že od těch nejmenších aut mnoho výrobců už začalo upouštět v minulých letech, případně je významně zdražili. Možná jste si také všimli, že z trhu zmizela auta do 300 tisíc korun, dříve tak oblíbená kategorie. A teď postupně mizí i ta do půl milionu korun. Tam se dříve vešla třeba i Octavie. Na to dnes můžete zapomenout, její startovní cena se pohybuje kolem 700 tisíc korun. A třeba takový Kodiaq, který dříve začínal na ceně 650 tisíc korun? Tam už si připravte rovnou milion.

Foto: Shutterstock

Připravte se na to

Podle odborníků přitom bude ještě hůře. Máme tu totiž hned několik problémů najednou. Norma euro 7 nadělá potíže v nejbližších letech, ovšem pak nás čeká už nucený nástup elektromobily a zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem. To přinese další velké zdražení, protože elektroauta jsou zkrátka dražší.

Vlastně nikdo se ani nesnaží popírat novou realitu, ve které nejenže budou jezdit výhradně “čisté” elektromobily, ale kde jich bude jezdit také výrazně méně. Počítá se zkrátka s tím, že auto už si zdaleka nebude moci dovolit každý. A spoléhá se na rozvoj hromadné dopravy, případně různých druhů sdílení.

Je to dobře, nebo je to špatně? To samozřejmě závisí na vašem osobním pohledu na věc a možná ještě více na konkrétní životní situaci. Osobně si ale myslím, že podobně silou tlačené koncepce obecně nepřinášejí nic moc pozitivního.

Komentář Petra Vavrenky

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
Petr
11 měsíců

To ještě není na 100% v roce 2026 se to bude přeskoumavat zda to bude vůbec možné realizovat mělo by to obrovské dopady na průmysl tak uvidíme co bude a co vymyslí magoři v Bruselu