Cholesterolem zanešené cévy dříve či později způsobí infarkt nebo mrtvici. Naučte se proto cévy udržovat v kondici

S postupujícím věkem začne mnoho lidí trpět velmi nepříjemným pocitem necitlivosti prstů projevujícím se u horních i dolních končetin. Příznaky velmi často přicházejí hlavně v noci a tím nás upozorňují na vývoj aterosklerózy krevních cév.

Ateroskleróza je jedno z nejzávažnějších srdečních onemocnění, při kterém se stěny krevních cév postupně začínají zesilovat a na místech poškození se časem tvoří cholesterolové usazeniny, které čím dál více narušují normální tok krve. Zdravotní stav může vyústit do angíny, infarktu myokardu či mrtvice. Oběhová či cévní soustava nebo kardiovaskulární systém kromě přenosu kyslíku do tkání rozvádí živiny z trávicí soustavy přes játra do všech orgánů, odvádí odpadní látky do ledvin i pokožky a řídí termoregulaci. Stav systému závisí na čistotě a průchodnosti cév.

Vhodné potraviny

Nahromaděný plak v cévách zvyšuje riziko mrtvice a srdečních onemocnění. Najděte způsoby, jak zanesené cévy vyčistit. O cévy je třeba se starat. Využijte třeba různé doplňky stavy a produkty pro čištění krevních cév.

  • lněná semínka
  • konopná semínka
  • vlašské ořechy
  • olivy
  • citrónová šťáva
  • česnek
  • med
  • skořice
  • čistící byliny, jako je heřmánek, řebříček, nesmrtelník a březový pupen

Prevence pro posílení krevních cév

  • pečujte o cévy už od mládí
  • potraviny s vitamíny E a A, selenem a omega-3 a omega-6 mastné kyselinami
  • minimum uzenin, konzervovaných a průmyslově připravených omáček
  • minimum sladkostí, produktů obsahujících cukr a cukrářských výrobků
  • vyhněte se nezdravým tukům, vynechejte nasycené tuky
  • omezte i tučné mléčné výrobky a palmový tuk
  • pravidelný pohyb a cvičení snižuje LDL cholesterol a zvyšuje HDL cholesterol
  • snažte se více odpočívat a více spěte
  • snižte příjem alkoholu
  • doplňujte vitaminy B12, B6 a C

Zaměřte se na zdravé tuky

Nenasycené tuky jsou obsaženy v tučných rybách chladných vod, jako je losos a makrela, v rostlinných olejích, avokádu, lněném a konopném semínku a některých druzích ořechů, nejvíce ve vlašských. Máslo používejte s rozmyslem.

Jezte více česneku

Česnek dokáže pomoci se srdečním zdravím a vysokým krevním tlakem. Konzumace česneku také vede ke snižování hladiny škodlivého cholesterolu. Pomáhá nám udržet zdravé cévy a přispívá ke zmenšení již vytvořených plaků.

Potraviny s obsahem luteinu

Lutein je žlutooranžové barvivo, které patří mezi karotenoidy a produkují ho jen rostliny. Podle vědeckých studií hraje lutein velkou roli při ochraně našeho zraku i prevenci aterosklerózy. Lutein je ve větším množství v listové zelenině, hlavně v kapustě, špenátu a zelí, v mrkvi a paprice, ve žlutočerveném ovoci a vejcích.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.