Dlouhodobá konzumace těchto potravin poškozuje ledviny. Běžně jsou přitom považovány za zdraví prospěšné

Důležitý párový orgán, naše ledviny, si zaslouží mimořádnou pozornost a správnou péči. Pozor na to, že je může poškodit i řada potravin, které jsou obecně považovány za zdravé. Jejich výběr sestavil časopis Healthline.

Dokonalý filtrační orgán, ledviny

Ledviny čistí krev od toxinů a přebytečnou vodu odvádí močovou trubicí z těla. Po mozku jsou ledviny orgánem, který je nejvíce prokrvený a dlouhodobě funguje i po oslabení. Pak nastává kolaps. Kromě léků na bolest, alkoholu, tučných a sladkých jídel, škodí ledvinám i jiné potraviny a nápoje. Mnohé z nich jsou přitom součástí doporučených jídelníčků při zdravém stravování.

Červené maso

Maso je výborným zdrojem bílkovin, bez kterých se naše tělo neobejde. Pozor však na přehnané množství masa. Vysoký příjem bílkovin ledviny výrazně poškozuje. Červené maso by mělo být v jídelníčku třikrát týdně, mělo by být upraveno s minimem tuku a soli. Nejlepší přípravou je v tomto směru dušené maso.

Pečivo, včetně celozrnného

Pokud kupujete pečivo, je třeba hlídat množství soli. Právě v pečivu je soli vysoký obsah a často se stává, že konzumací dvou kousků pečiva naplníte polovinu doporučené denní dávky soli (5 g).

Tučné ryby

Losos, makrela, sardinky. Všechny tyto ryby jsou doporučovány pro vysoký obsah omega-3 mastných kyselin. Ve velkém množství (více než 3 porce týdně) však jejich konzumace představuje riziko pro správné fungování ledvin.

Losos je velmi zdravou rybou, ale jeho zvýšená konzumace může nepříjemně zatěžovat ledviny. / Foto: Shutterstock

Sušené ovoce

Sušené ovoce se zdá být správnou volbou, zejména v případě, kdy namísto čokoládové tyčinky sáhnete po sušeném ovoci. Pozor však na vysoké množství z důvodu obsahu draslíku a fosforu. Rizikem jsou sušené meruňky, fíky, datle a banánové plátky.

Čerstvé banány

Banány jsou ovocem, které má vysoký obsah draslíku. Právě ten představuje pro ledviny riziko. Více než 1 kus banánu denně nelze doporučit.

Ořechy

Stejně jako sušené ovoce a banány, představují ořechy ohrožení ledvin vysokým obsahem draslíku. Hlídejte si doporučené denní množství jednotlivých typů ořechů.

Pitný režim

Všude skloňovaná důležitost pitného režimu má i druhou stránku. Pokud to budete naopak s pitím přehánět, tedy pít více než 3 litry tekutin denně, představuje toto množství vysokou zátěž pro ledviny. Největším problémem jsou slazené sycené limonády, ty zvyšují přítomnost bílkovin v moči a způsobují ledvinové kameny.

Jak poznat oslabené ledviny:

  • časté močení
  • bolest v bederní oblasti
  • únava
  • dechová nedostatečnost (i při mírné zátěži)
  • tmavé kruhy pod očima
  • otoky dolních končetin

Foto: Shutterstock

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.