Dospívající děti a kofein. Jde to dohromady?

Asi si neumíme představit dospívající dítko, jak sedí každý den se šálkem kávy. Co si ale umíme představit je dítě, které má ve školním batohu láhev od kolového nebo dokonce energetického nápoje. Jak nebezpečný může být kofein pro dospívající?

Oblíbené kolové nápoje

Na úvod je třeba zmínit, že se problém netýká jen amerických dětí. Spotřeba kolových nápojů mladšími dětmi narůstá i u nás. Málokdo z nás si uvědomuje, jak moc je kofein pro dospívající děti škodlivý a jaké problémy může způsobit. Obecně se doporučuje, aby dítě, které je mladší dvanácti let, konzumovalo zcela nulové množství nápojů s kofeinem. Jinými slovy, do dvanácti let, by nemělo žádný z kolových nebo energetických nápojů ani ochutnat!

Co může kofein u dětí způsobit

Dnes už nikdo nepochybuje o tom, že je kofein stimulantem. U dětí může vyvolat dokonce závislost a objevují se případy předávkování kofeinem. Děti, které často pijí nápoje s kofeinem jsou neklidné a nervózní, mají zvýšený krevní tlak a trpí poruchami spánku. Objevuje se u nich podráždění žaludku, problémy s učením i soustředěním. Dokonce probíhá výzkum, jehož výsledky naznačují, že zvýšené pití kofeinových nápojů v dětství způsobuje v dospělosti vysoký krevní tlak. Skutečnost, že se dnes objevuje stále více dětí, které mají již zvýšený krevní tlak tuto teorii může v budoucnu potvrdit.

Jak poznat předávkování kofeinem

Dítě, které je předávkované kofeinem začne mít trávící problémy, je velmi neklidné a červené v obličeji. Má nutkání neustále močit, mluví zrychleně a nesouvisle. Srdeční tep má vysokou frekvenci. S kofeinem se děti mohou setkat nejen v kolových a energetických nápojích ale i v různých cukrovinkách, kde se používá mletá káva do krémů nebo na ozdobu. Dokonce i ledové čaje obsahují kofein. Pozor zejména na tablety s kofeinem. Někteří z nás je mají doma a děti je mohou sníst omylem nebo ze zvědavosti.

Maximální možné množství kofeinu

Děti starší dvanácti let by neměli zkonzumovat více než 100 mg. Samozřejmě to neznamená, že menší množství můžeme dětem bez obav podávat pravidelně! Dávejte pozor nejen na to, co děti jí, ale také na to, co pijí.

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.