Senioři za volantem jsou předmětem debaty. Někteří možná nebudou smět řídit

Důchodci nemají v současné době na růžích ustláno. Je otázkou, jak na tom v příštích letech budou po finanční stránce, jelikož státu docházejí peníze a již deklaroval, že se bude šetřit právě na důchodech. Ostatně, mnoha lidem se nelíbí, že jsou penze tak vysoké, když oni, kteří na ně teď musí vydělávat, je budou mít pravděpodobně reálně nižší.

Chystají se opatření

Nejde však o jediný problém, který budou důchodci v krátké době řešit. Lidem se příliš nelíbí, jak si počínají za volantem na silnicích. Přibývá totiž případů, kdy senioři jednoduše nezvládnou řízení, a to ve velkém stylu. Například najedou na dálnici do protisměru, chybě zařadí zpátečku a rozjedou se jiným směrem, případně místo brzdy dupnou na plyn.

To vše se přitom děje v době, kdy provoz houstne a na silnicích začíná být skutečně rušno. Málokomu se potom líbí situace, kdy senior nezvládne řízení a na nějaké okresce najede do protisměru, čímž může zavinit fatální nehodu. A že se tak děje.

Pochopitelně to vidí i Evropská unie, která proti tomu dlouho nic nedělala. Ovšem teď vyhlásila nový ambiciózní plán, v rámci kterého chce do roku 2050 odbourat všechny tyto závažné nehody. Za tímto účelem už se chystá celá řada opatření, z nichž většina se dotkne všech. Půjde třeba o povinnost mít nové asistenční systémy, které budou řidiče významně omezovat a zamezovat jim v nebezpečném jednání.

Bude to přísné

Další opatření však budou zaměřena chtě nechtě na určité věkové skupiny. Například začínající řidiči by neměli mít možnost jezdit v noci, případně budou mít omezenou rychlost. U seniorů jde potom o to, aby se zabezpečilo, že do provozu vyjedou pouze ti, kteří jsou schopni vozidlo plnohodnotně ovládat a bleskurychle reagovat.

Čtěte také: Důchodci v Česku začnou platit zvláštní poplatky. Stát nemá peníze. Na kolik vás to vyjde?

Za tímto účelem se budou provádět testy, a to každých pět let po dosažení 70. roku věku. Mělo by na ně být přímo navázáno i prodlužování řidičského oprávnění. Spekuluje se o tom, že budou poměrně přísné a rozhodně jimi neprojde skoro každý, jak je tomu dnes. Ostatně, některá města v západní Evropě už seniorům sama od sebe radí, aby raději odevzdali papíry a jezdili MHD, případně taxíkem. V takovém případě je však třeba pro ně tuto formu dopravy nějakým způsobem zvýhodnit.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
8 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Eva
Eva
2 měsíců

Já si jen říkám,jak je fain,že ti mladí křiklouni budou také důchodci vzhledem k tomu, jak je dnes mládež vychovávána ,tak je mi jich upřímně líto.

Marcela
Marcela
2 měsíců

Je mi přes 70 let a musím vozit svoji více jak 96ti letou matku na lékařské kontroly. Velmi těžce se pohybuje o dvou holích, sama se do auta a z auta nedostane, potřebuje fyzickou pomoc, čas a trpělivost. Senior taxi využívat nemůže, taxi zajistí odvoz, ale již ne dostatek času a potřebné pomoci. Objednat sanitu je problém, matka s kontrolou u lékaře “není akutní případ”. Specializovaní lékaři však kontroly požadují kvůli předpisu léků. Počítá se při plánovaném omezování řidičského oprávnění u starších 70ti let i s takovými životními situacemi?

Mgr. Marta Samešová
Mgr. Marta Samešová
2 měsíců

Zdá se, že si paní Štěpánková nedá pokoj s důchodci za volantem. Už jednou mi obrazně řečeno “hnula žlučí”, a stále v těch štvavých komentářích pokračuje. Možná že by těmi testy, kterými se ohání, sama neprošla. Měla by si pročíst statistiky dopravních nehod podle věku a příčin. Bude hodně překvapená. Vážená, rozumný člověk ví, kdy má s jakoukoliv činností přestat. Těch rozumných je daleko víc mezi staršími. Paní si asi neuvědomuje, že i ona zestárne. Pak přeji ještě víc kritiky ze strany mladých, protože to, co vychovává dnešní společnost, se nebude s nikým párat, a kdo se nebude hodit, tak… Číst vice »

Tůma Petr
Tůma Petr
2 měsíců

Nojo evropská unie ať se stará o své zdraví nám ať dají pokoj

pepé
pepé
2 měsíců

Jéjej, já jse pro všema deseti. Ale když někdo říká a ať také řekne b! Každému, kdo překročí max dovolenou rychlost o 30 a více km/h sebrat doživotně řidičák, kdo bude potřetí dopaden při nebezpečném předjíždění také tak. O dalších ani nemluvě. Jů, to bude prázných silnic a volného místa pro pomalu reagující penzisty 😉

Jirka horacek
Jirka horacek
2 měsíců

To je dobře sem důchodce mám pět autobusů tak budu vozit jenom důchodce ostatní ať jezdí třeba na kole jsem zvědavý jak budete jezdit ráno do práce

Eva
Eva
2 měsíců
Reply to  Jirka horacek

👍👍👍🙋🏻‍♀️

Michal
Michal
2 měsíců

A zase důchodci. Všechno proti důchodcům. Kdy začnete psát o mladých řidičích? Jsou více nebezpečnější, než důchodci. A je jich čím dál více. Arogantní, bezohlední, předjíždění na nepřehledných místech,stopka jim nic neříká a jak se chovají na parkovištích? Za poslední měsíc, jsem byl svědkem na cestách plno dopravních přestupků a právě od mladých řidičů ,ale psát se bude jen proti důchodcům. Ano, netvrdím, že důchodci nedělají chyby,ale určitě ne tolik,jak je stále prezentováno.