Řízení seniorů má být omezeno. Řidičský průkaz jim bude obnovován jen na základě testů

Dá se očekávat, že v blízké době se velmi ostře bude řešit téma, zda by měli senioři stále mít možnost řídit auta, a to i ve velmi pokročilém věku. V poslední době byla zaznamenána celá řada případů, kdy byli v provozu viditelně zmatení a v horším případě způsobili závažnou nehodu.

Týká se to všech

Jde o citlivé téma, které úkorně snášejí zejména současní důchodci. Ti se obvykle ohrazují v tom smyslu, že mají na řízení právo a že jim to nedělá problém. Ať se prý regulace zaměří raději na mladší řidiče. Ovšem je třeba si uvědomit, že toto se netýká jen současných penzistů, nýbrž všech. Koloběh života je totiž neúprosný a do této fáze nakonec dospějí všichni. Je to tedy spravedlivé.

Navíc je třeba zohlednit závažné faktory, mezi které patří především skutečnost, že se lidé dožívají stále vyššího věku a že jich je stále více. Zatímco dříve byl člověk řídící po 80. roce věku na silnicích naprostou výjimkou, dnes jich tam potkáte spoustu. A bohužel to často na první pohled poznáte podle toho, jak řízení nezvládají.

Vidí to už i Evropská unie, která v tomto ohledu chystá významné zpřísnění pravidel. Pokud někdo bude chtít řídit po 70. roce, bude se podrobovat přísným testům a přezkoušením, které ověří, zda je k řízení stále způsobilý. Toto se má přitom opakovat přinejmenším každých pět let, byť je otázkou, zda by to nemělo být ještě častěji, jelikož stav se v tomto věku může zhoršovat velmi rychle.

Foto: Shutterstock

Jaké jsou náhrady

V řadě zemí, samosprávách či městech už to ostatně řeší po vlastní ose. V některých německých městech například řidiče seniory vyzývají, aby vozidlo dobrovolně odstavili a odevzdali řidičský průkaz. Jako odměnu potom získají možnost využívat hromadnou dopravu zdarma.

Čtěte také: Tak to ruplo. Stát v roce 2024 sebere důchodcům peníze. Poprvé v historii

V tomto ohledu se přitom nabízí řada byznysových příležitostí. Mohla by například ve větším rozsahu vzniknout dopravní služba specializovaná na seniory. Tu by mohl stát dotovat, přičemž člověk by si v podstatě zavolal takové taxi, které by ho za zvýhodněnou cenu odvezlo, kam by potřeboval.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
46 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Karel
Karel
2 měsíců

Ano, vemte důchodcům řidičáky, vemte jim právo volit, protože by mohli volit, koho nechcete, a izolujte je od okolí. Schvalte právo volit od 15-ti let a vlastně řídit auto, kamion, autobus,tramvaj atd.by už mohli také od 15-let. Čest vaší práci -EU!!! Doufám, že se sama EU rozpadne jako RVHP. Dějiny se holt opakují.

Chřenovák
Chřenovák
2 měsíců

👍👍👍👍

Vítězslav
Vítězslav
2 měsíců

Myslím, že autor článku je mimo mísu. Já, důchodce 70+ chodím již několik let na pravidelné kontroly co dva roky. Psychotesty a periferní vidění je základ pro udělení povolení řízení na další dva roky.
Nevím, odkud autorka vzala termín 5 let. Myslím, že by sama měla projít psychotesty pro její řidičské oprávnění. Mám pochybnosti, zda by prošla

Milos Vecovsky
Milos Vecovsky
2 měsíců

Ano pořád důchodci myslím že i statistiky říkají že více nehod zaviní nový a nezkušený řídící a nebo zfetovaný

Mirek Zelený
Mirek Zelený
2 měsíců

Tak na tohle mohl přijít pouze úplný hlupák, mladí udělají víc havárií nez senioři a nebude to dlouho trvat a ti co tohle chtějí, budou take senioři a tak jak se říká, se… si do vlstniho hnízda, kdybi o používali rozum, tak by takovou blbost nikdy nesplodli.

Tomáš Fuk
Tomáš Fuk
2 měsíců

Ty kreténi co tohle vymysleli tak by jim měli dát papíry na palici,protože to mají v té bedně vylízaný

Franta
Franta
2 měsíců

Co se pořád naváží te do důchodců!!
Ti nezpůsobí tolik nehod jak mladí pod vlivem alkoholu a drog. V evropském parlamentu je to samí imbecil a proto tak vypadá se schvalováním imbecilních zákonů a nařízení.
Tam raději ať se tedy Evropa postará o to aby v každé malé obci jezdila často pravidelná veřejná doprava, těm co žijí v městech se to dobře kecá když tam jezdí každou půlhodinu místní doprava a za pár korun.

Karel
Karel
2 měsíců

Proč stáří od 70 výš mají koncit a nejezdit,kdyz někteří řidiči pracuji do 68 a pak teprve mají nárok na důchod.

Jaroslav
Jaroslav
2 měsíců

EU mi nebude nařizovat do kdy můžu jezdit, když mi to zdraví dovolí,tak třeba do sto

jeník
jeník
2 měsíců

ten blb co to vymyslel ať se podívá na statistiku nehodovosti když si bereme příklady z Ameriky kde se jezdí pomalu do 100let jde jen o přístup lidí a co mladý V té statistice a jejich úlety