Důchodci za volantem to mají spočítané. Seberou jim řidičáky a pošlou jezdit autobusem

Dlouhou dobu se dařilo srážet nehodovost na silnicích, až se narazilo na určitý limit, kdy to už dolů příliš nejde, a to ani přes zpřísňování silničních předpisů či lépe vybavených vozidel. Počty nehod jsou však stále vysoké, zejména potom těch fatálních. Evropská unie proto začala přemýšlet, co by se s tím dalo dělat.

Je potřeba něco dělat

Na stole jsou přitom skutečně přelomové novinky, které by mohli určité skupiny řidičů výrazně omezit, případně rovnou vyřadit z provozu. Hovoří se o tom, že bude třeba zregulovat řízení mladých, kteří přeci jen ještě nemají takové zkušenosti, a stojí tak za nemalou částí nehod. Je to dáno i jejich určitou nevyřáděností, což by měl omezit například chystaný zákaz řízení v noci pro nejmladší řidičskou skupinu.

Pravděpodobně nejzávaznější opatření se ovšem chystají seniorů, konkrétně těch, kteří překročí 70. rok věku. Ukazuje se totiž, že právě tito lidé způsobují na silnicích nemalé problémy. Je to dáno tím, že jejich reakční doba se snižuje a občas dochází dokonce i ke ztrátě orientace. To potom vede k situacím, kdy takový člověk třeba nezastaví na stopce, jede v protisměru, případně strhne řízení na okresní silnici do protisměru. To všechno má obrovské následky, a to nejen pro něj, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu.

Jistě, spousta lidí v tomto věku zvládá řízení na jedničku, ale je velkou otázkou, v jaké kondici řídí většina osmdesátníků nebo devadesátníků. A ti dnes na silnicích nejsou žádnou výjimkou. Vzhledem k demografickému vývoji jich navíc neustále přibývá, a tento trend do budoucna ještě více zesílí. Právě proto se EU rozhodla to řešit.

Bude se to týkat všech

Dává velmi dobrý smysl, aby po 70. roce věku byly prováděny velmi zevrubné testy, a to i řidičských schopností. Kdo jimi projde, může řídit dalších pět let a potom bude znovu prověřen. Kdo v určitém okamžiku neuspěje, jednoduše mu řidičský průkaz nebude prodloužen.

Důležité je si uvědomit, že to v žádném případě není namířeno na současné seniory. Naopak, těch se to dotkne možná ze všech nejméně, protože je otázkou, kdy to vše vstoupí do praxe. Dotkne se to hlavně příslušníků dnešních produktivních generací, které to pocítí až se stanou seniory. Jde o spravedlivý koloběh, jelikož jednou to zkrátka doběhne všechny.

Čtěte také: Čechům chodí nižší důchod, než na jaký mají nárok. Kdo se neozve, tomu peníze propadnou

Zároveň je třeba myslet na to, aby se lidem bez řidičského průkazu usnadnila doprava, ať už hromadná nebo individuální. MHD by pro ně měla být zdarma a v úvahu přicházejí i určité dotace na jízdy taxi. To vše je možné v zájmu vyšší bezpečnosti na silnicích podstoupit.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
12 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav
1 měsíc

Jo, jo, hlavně že se v Plzni na sídlišti na Borech za plného provozu prohání třicetiletý mladík rychlostí 114km/hod. To je zrovna člověk,
který za volant nepatří ani náhodou.
Dnešní mladí lidé jsou vesměs agresivní, mají silná auta a myslí si
že jim patří svět.