Důchodci za volantem to mají spočítané. Seberou jim řidičáky a pošlou jezdit autobusem

Dlouhou dobu se dařilo srážet nehodovost na silnicích, až se narazilo na určitý limit, kdy to už dolů příliš nejde, a to ani přes zpřísňování silničních předpisů či lépe vybavených vozidel. Počty nehod jsou však stále vysoké, zejména potom těch fatálních. Evropská unie proto začala přemýšlet, co by se s tím dalo dělat.

Je potřeba něco dělat

Na stole jsou přitom skutečně přelomové novinky, které by mohli určité skupiny řidičů výrazně omezit, případně rovnou vyřadit z provozu. Hovoří se o tom, že bude třeba zregulovat řízení mladých, kteří přeci jen ještě nemají takové zkušenosti, a stojí tak za nemalou částí nehod. Je to dáno i jejich určitou nevyřáděností, což by měl omezit například chystaný zákaz řízení v noci pro nejmladší řidičskou skupinu.

Pravděpodobně nejzávaznější opatření se ovšem chystají seniorů, konkrétně těch, kteří překročí 70. rok věku. Ukazuje se totiž, že právě tito lidé způsobují na silnicích nemalé problémy. Je to dáno tím, že jejich reakční doba se snižuje a občas dochází dokonce i ke ztrátě orientace. To potom vede k situacím, kdy takový člověk třeba nezastaví na stopce, jede v protisměru, případně strhne řízení na okresní silnici do protisměru. To všechno má obrovské následky, a to nejen pro něj, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu.

Jistě, spousta lidí v tomto věku zvládá řízení na jedničku, ale je velkou otázkou, v jaké kondici řídí většina osmdesátníků nebo devadesátníků. A ti dnes na silnicích nejsou žádnou výjimkou. Vzhledem k demografickému vývoji jich navíc neustále přibývá, a tento trend do budoucna ještě více zesílí. Právě proto se EU rozhodla to řešit.

Bude se to týkat všech

Dává velmi dobrý smysl, aby po 70. roce věku byly prováděny velmi zevrubné testy, a to i řidičských schopností. Kdo jimi projde, může řídit dalších pět let a potom bude znovu prověřen. Kdo v určitém okamžiku neuspěje, jednoduše mu řidičský průkaz nebude prodloužen.

Důležité je si uvědomit, že to v žádném případě není namířeno na současné seniory. Naopak, těch se to dotkne možná ze všech nejméně, protože je otázkou, kdy to vše vstoupí do praxe. Dotkne se to hlavně příslušníků dnešních produktivních generací, které to pocítí až se stanou seniory. Jde o spravedlivý koloběh, jelikož jednou to zkrátka doběhne všechny.

Čtěte také: Čechům chodí nižší důchod, než na jaký mají nárok. Kdo se neozve, tomu peníze propadnou

Zároveň je třeba myslet na to, aby se lidem bez řidičského průkazu usnadnila doprava, ať už hromadná nebo individuální. MHD by pro ně měla být zdarma a v úvahu přicházejí i určité dotace na jízdy taxi. To vše je možné v zájmu vyšší bezpečnosti na silnicích podstoupit.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
12 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav
Miroslav
4 měsíců

Mám 70.letého kamaráda (autobusáka) v zimě když byla kalamita,tak na otázku jestli ještě jezdí, odpověděl nejsou lidi tak bohužel ano

Jan Sedlák
Jan Sedlák
4 měsíců

Ti co o nás chtějí rozhodovat ti neproseděli tolik času v křeslech co profíci za volantem.Ubožáci.

Vladimír
Vladimír
4 měsíců

Co vede zkušenou a respektovanou novinářku psát takové hovadiny?

Ivo
Ivo
4 měsíců

Je mi líto, ale v tom okamžiku začnu jezdit jako senior načerno. A až mne chytí, budu se se státem soudit o nezákonný aegismus. Jak to řekl ten profesor ve filmu Vyšší princip? Vražda na tyranu není zločinem….

Jaroslav
Jaroslav
4 měsíců

Jenom mám dotaz, kdo bude ty 80-90leté seniory vozit, patrně další 80ti letý senior. Dnešní mladá generace se za volant netlačí, tak že zůstávají pouze senioři, znám to z vlastní zkušenosti, přestal jsem se tím živit v 67 letech, po 48 letech praxe a najeto cca 7mil. km. Není to žádný med sedět každý den za volantem.

Karel
Karel
4 měsíců

Proč jen skupina řidičů a co politici důchodci co rozhodují za nás v EU parlamentu se tam drží a vymýšlí jen zákony proti obyčejným lidem nechci být vulgární ale celá unie je pokladna do které se strká a pak se lehce rozdává když to není z jejich platu co myslíte

Lubomír
Lubomír
4 měsíců

Tak jsme lezli čtyřicet let do zadku Rusům a teď dělají naše vlády to samé k EU.

Čestmír
Čestmír
4 měsíců

Vyčlenit jednu skupinu lidí, že budou dělat přezkoušení a druhou ne je diskriminační. Buď všichni nebo nikdo. Navíc máme zákon o rovném jednaní. Prosím pisatelku tohoto článku, když nemá o čem psát tak ať jde raději makat rukama.

Max
Max
4 měsíců

Nevím proč narážíte jen na dûchodce. Je to jen útok na osobní svobodu. Podívejte se kolem sebe, kdo jezdí za volantem za exoty. Dûchodce musí chodit co dva roky na lékařské vyšetření aby mohl řídit auto. Když má někdo zdravotní problém , tak mu lékař zakáže řídit. Na silnici potkáváme plno mladých psychoušů co by vůbec neměli mít řidičský průkaz. Další nemají v pořádku oči a jezdí bez brýlí atd…

Petr
Petr
4 měsíců

A co ti co bydlí v malých vesničkách kam autobusy jezdí jen několikrát denně a to jednou ráno a potom druhý až večer a o víkendu nic . A nemají rodinu jak se mají dopravit třeba na úřad nebo do obchodu nebo k lékaři? To se mají naučit teleportovat nebo jak. Tohle musel vymyslet úplný Mimoň.

Bohumil
Bohumil
4 měsíců
Reply to  Petr

EU buzerace nic víc….viz plastovávíčka