Elektromobily přestávají dávat smysl. ČEZ ukázal nový ceník pro jejich dobíjení, to je velká rána

Dávno zapomenuté jsou doby, kdy jednotlivé společnosti v rámci podpory elektromobility rozdávaly elektřinu pro jejich dobíjení v podstatě zdarma. Řada stojanů byla skutečně bezplatných a tam, kde se přeci jen platit muselo, byla cena skutečně lidová.

Dobíjení už peněženka pocítí

V takovém prostředí dávalo elektromobil velký smysl. Vysoké pořizovací náklady totiž vykompenzovalo to, že jste jezdili v podstatě zadarmo. Zdálo se přitom, že tomu tak bude věčně. Někteří odborníci ale už tehdy varovali před přílišným optimismem k tomuto segmentu. A upozorňovali právě na to, že hra se může rychle změnit poté, co podraží elektrická energie a bude z ní v podstatě vzácnost.

Elektřina teď zdražuje v podstatě každý měsíc a musí se to dotknout i majitelů elektromobilů. Společnost ČEZ teď představila nový ceník pro jejich dobíjení, kdy jedna kilowatthodina zdražuje o 25 až 80 procent. A to už z vyššího základu, než na jaký byli vlastníci elektromobilů zvyklí. Také už je nemyslitelné, že by se někde rozdávala elektřina pro jejich dobíjení zdarma. Oproti tomu benzin a nafta zdražily za poslední měsíce přibližně o 35 %.

Opravdovou ránu dostávají od ČEZu ti, kdo využívají nejrychlejší, takzvané HPC nabíječky. Registrovaní uživatelé zaplatí za elektřinu jejich prostřednictvím o hrozivých 80 % více. Namísto 10 korun za kilowatthodinu je to náhle 18 korun.

Foto: Shutterstock

Jaký to má vlastně smysl?

Výslednou cenu za “tankování elektřiny” ale tvoří také další poplatky, mezi které se počítá třeba obsazení dobíjecí stanice. To stojí 2 koruny za minutu. Pravdou ale je, že se platí až od určité minuty, takže základní dobu, jež by měla stačit pro dobití, mají řidiči zdarma.

Samotný provoz elektromobilů je sice stále o něco levnější než v případě těch se spalovacím motorem. Už to ale není ten markantní rozdíl. Navíc je třeba vzít v úvahu, že pořízení elektromobilu stojí podstatně více než vozu s benzinovým nebo dieselovým motorem, pokud srovnáváme stejné kategorie. Levnější provoz tak tento rozdíl už v podstatě nemá šanci vykompenzovat. Jedinou útěchou je, že máte “zelený vůz”. Ale to také platí jen do určité míry. Jak známo, elektromobily mají “výfuk v elektrárně”. A dnes se více než kdy jindy elektřina vyrábí ze starého dobrého uhlí. To znečišťuje prostředí mnohem více než moderní benzinové a naftové motory.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
16 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
1 rok

Tak článek nezklamal, opět tendenční slátanina, ceny vycucané z prde…stu. Autora by měl někdo dát k soudu, nebo mu aspoň rozbít ústa.

Soudce Ti
Soudce Ti
1 rok

BEV jsou jen hračky pro slabomyslné, neschopné se samostatně rozhodovat.
Je to totální nesmysl, ekologická katastrofa všude kde se těží kvůli bateriím, které nikdo neumí ani zrecyklovat. Slabomyslnost vládne. Feťáci a dementní lidé předsedají orgánům a jako loutky vedou firmy jen kvůli penězům pro lidi v pozadí

Jan
Jan
1 rok
Reply to  Soudce Ti

A na to jsi přišel kde?

JayM
JayM
1 rok

Trochu bych opravil název článku, Elektromobilita nedávala totiž smysl nikdy! Každému musí být dávno jasné, že to s ekologií vůbec nesouvisí, a celá EU připomíná nyní až nápadně bývalý režim!

Jan
Jan
1 rok
Reply to  JayM

A to vadí?

David
David
1 rok

To je situace kterou jsem již před dvěma roky předpovídal. Nicméně ČEZ se bude chovat jako vyděrač a my budeme rukojmím . Je to jako s cigaretama. Výrobní hodnota 10 KČ ale protože někteří jsou závislí tak je stát prodá ale za 150. A tak je to i s auty !! Zruší spalováky a najednou vyletí elektrika raketově nahoru Ukrajina neukraina. Budu žít ekologicky když to vláda chce !!!!!! Koupím si osla a káru a budu jezdit do práce nakupovat a pod na oslu🤣🤣🤣🤣🤣

Pavel
Pavel
1 rok

Pořád je to 5x levnější než spalovak protože benzin a nafta šla nahoru stejným dílem.

Iris
Iris
1 rok
Reply to  Pavel

Levnější možná, když vynechám pořizovací cenu a případnou nutnou výměnu baterie v budoucnu.
Jenže pro mně to má značné nevýhody – tak třeba dojezd cca 300km (v tom lepším případě) je dost málo. I když tento dojezd nepotřebuju každý den, tak tahám těžký vozík => zvyšuje se spotřeba, takže i při polovičním dojezdu by asi bylo nutné nabíjet denně – protože riskovat, že mi to pak někde exne, je blbost.

xFranta
xFranta
1 rok

No článek je tak trochu tendenčně přitažený za uši proti elektromobilům. Nikdo přece nemohl čekat, že si stát nechá sebrat zisk z benzínu přechodem na elektřinu, nota bene v době drsné energetické krize, kdy nikdo nedokáže odhadnout vývoj ceny benzínu, který se může vyšplhat i ke 100 Kč za litr. Je pravdou, že ceník nabíjení je dnes podle rychlosti odstupňovaný za 6, 8 a 10 Kč, proto je možné vidět občas majitele Tesel tlačit energii z klasických AC mennekes zásuvek za těch 6 Kč. Na druhou stranu pořád rekuperace u elektromobilů i hybridů klasická benzínová auta nemají, a už by… Číst vice »

Iris
Iris
1 rok
Reply to  xFranta

Prozatím jsou elektromobily vhodné pro ty, kteří jezdí často (třeba denně) a krátké trasy. Pokud potřebujete dojezd (skutečný dojezd) denně cca 200 – 300km, je problém – představa, že to budu denně doma nabíjet při dnešních cenách elektřiny, mě děsí.
A to už nemluvím o ceně, výrobě a výdrži baterií, ceně auta, likvidaci vysloužilých baterií apod.

Soudce Ti
Soudce Ti
1 rok

BEV jsou jen hračky pro slabomyslné, neschopné se samostatně rozhodovat.
Je to totální nesmysl, ekologická katastrofa všude kde se těží kvůli bateriím, které nikdo neumí ani zrecyklovat. Slabomyslnost vládne. Feťáci a dementní lidé předsedají orgánům a jako loutky vedou firmy jen kvůli penězům pro lidi v pozadí.

Laďa
Laďa
1 rok

Bohužel nemohu souhlasit s výrokem “A dnes se více než kdy jindy elektřina vyrábí ze starého dobrého uhlí.”
Právě naopak dnes se více než kdy jindy využívá fotovoltaikaa a další zdroje. Stačí se podívat do statistiky energetického mixu (je třeba i na wikipedii)

Iris
Iris
1 rok
Reply to  Laďa

A co se podle vás nejvíc používá? Fotovoltaika, vítr a voda ne – právě uhelných elektráren je nejvíc a spolu s jadernými vyrábějí většinu el.energie u nás. Paroplynové slouží většinou jako záloha, protože jejich výhodou je rychlý náběh a regulace výkonu. Nevýhodou je cena plynu – a to už před zdražením.

Jiří
Jiří
1 rok
Reply to  Laďa

Přesně tak. Pro elektromobily se používá zelená energie. Takto to prezentují eOn i ČEZ. Kolik se vyčerpá za nabíjení u jejich stojanů, tolik jich nakoupi z obnovitelných zdrojů. Takže otřepaná fráze s uhlím už je opravdu směšná. Navíc většina elektromobilistů nabíjí doma a i když třeba dnes už za 4-5kč/1kWh,pořád je to mnohem levnější. A jestli někdy potřebuji na dlouhé cestě nabít, tak se nabiji a cenu neřeším,protože během roku nabijim stále levněji doma.

Soudce Ti
Soudce Ti
1 rok
Reply to  Jiří

Ty jsi ale hlupák,to už snad ani není pravda,co za idio…ty vytvořila ta dementní EU

Iris
Iris
1 rok
Reply to  Jiří

Obnovitelné zdroje – to si děláte srandu – to má být co?
Magore, podívejte se, jak se dneska ještě pořád vyrábí el energie – otřepaná fráze s uhlím? Jste vůl.