Jód je pro tělo velice důležitý. Které potraviny ho obsahují?

Podle odborníků stále přibývá lidí majících problém se štítnou žlázou. Viníkem je nedostatek jódu, který je pro štítnou žlázu velice důležitý. Tento problém se týká až 900 milionů lidí. Jód je velice nezbytným prvkem pro tvorbu hormonů štítné žlázy. Tyto hormony ovlivňují správný růst všech tkání, orgánů, funkci mozku, nervů, i rozmnožovacích orgánů. 6. března se každoročně koná den jódu, na němž je připomínána jeho velká důležitost, kterou si mnozí lidé ani neuvědomují.

Co když máme jódu nedostatek?

Pokud máte jódu nedostatek, hrozí vám větší komplikace, které není radno podcenit. S nedostatkem jódu jde ruku v ruce zvětšování štítné žlázy a snížení její funkčnosti. Z toho může plynout dokonce porucha plodnosti. Mezi méně závažné příznaky patří podrážděnost, nesoustředěnost, zvýšená únava, zimomřivost, suchá kůže, zácpa, chudokrevnost a nepříjemné nabírání tělesné hmotnosti.

Rizikové skupiny

Nedostatkem jódu je v největší míře ohrožen lidský plod, děti od tří let, dospívající a těhotné a kojící ženy. Doporučená denní spotřeba jódu je 150 mikrogramů denně v běžné populaci a 250 u těhotných a kojících žen. není to tak těžké, jak to ve výsledku zní. Pokud používáte jódovanou sůl, dosáhnete toho pomocí konzumace zcela běžné potravy. V těhotenství je ale jódu vyžadováno o 100 mikrogramů více. To už běžná strava nezajistí, a tak je na místě užívat různé tablety na lékařský předpis.

Ryby jsou hlavním zdrojem jódu

Kromě soli jód obsahují také ryby. Proto mají lidé žijící v přímořských státech výhodu a netrpí na jeho nedostatek. Nejvíce jódu má tuňák, sardinky nebo losos. Dále velké množství jódu obsahují mořské řasy a plody. Tyto jídla byste měli do svého jídelníčku zařazovat alespoň dvakrát týdně. Jód však můžeme najít také v mléčných výrobcích, pečivu a vejcích. Ve velké míře se jód nachází v minerálních vodách, ale pozor – denní dávku jódu byste dodali tělu i v polévkové lžíci této vody.

Autor: Radek Chlup

Externí autor magazínu AAzdraví.cz.