Klimatizaci v letadle v žádném případě nevypínejte. Zaděláte si akorát na problémy

Ano, radíme přesný opak toho, co většina lidí dělá, když usedne do své sedačky na palubě letadla. Pohlédne nahoru a pokusí se deaktivovat klimatizaci. Buď je jim přirozeně zima nebo mají zato, že se klimatizací šíří v letadle nejrůznější viry. Inu, pokud mezi takové lidi patříte, měli byste to ještě jednou zvážit na základě níže uvedených faktů a klimatizaci nevypínat ani tehdy, když jste nemocní.

Přesný opak, než si cestující myslí

Ventilátor klimatizace totiž pomáhá držet mikroby dál od vás. Tedy nikoliv, jak si většina lidí myslí, že by je snad na vás foukal. Klimatizace v letadle funguje tak, že poskytuje čistý vzduch, který je zbaven mikrobů a prachu.

Jak funguje ventilace v letadle?

Vzduch, který v letadle dýcháme a kterému jsme vystaveni, se nachází kdekoliv dvě až pět řad od nás. Těmto sekcím se říká kontrolní teplotní zóny. Do těchto zón proudí vzduch z ventilů nad hlavami pasažérů, jež jsou rozmístěny po celé délce kabiny. Vzduch opouští letadlo v místě, kde se boční stěny dotýkají podlahy, případně skrz mřížky pod okny. Vzduch, který vychází ven prochází zpět filtrem HEPA, jenž ho očistí od prachových částic a mikrobů, než se vrátí zpět na palubu letadla.

Klimatizace je bariérou před nemocemi

Nebezpečné viry, které se občas mohou na palubu dostat, jako například spalničky nebo tuberkulóza, vydrží viset ve vzduchu celé hodiny. Pokud budete mít tu smůlu a budete sedět na místě, kde se drží, a ke všemu vypnete klimatizaci, asi už tušíte, na jaký problém si zaděláte. Naopak fungující klimatizace viry rozvíří způsobem, že nejsou schopné se nikde usadit. Rovněž je mnohem rychleji zlikviduje. Co může být lepšího než neviditelná bariéra, která vás ochrání před nemocemi? Stačí ji nevypínat.

Autor: Lucie Proutková

V mládí jsem často trpěla zdravotními problémy. Lékaři mi moc kloudného neporadili, ale zato předepisovalo jeden lék za druhým. Nakonec jsem se rozhodla poradit si sama zdravějším životním stylem. A ono to vyšlo - tak ráda poradím druhým.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
11 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Pitrs
Pitrs
2 let

Hmm co si o tomto clanku myslet.. Z vlastní zkušenosti vím, že nakazit se v letadle uz jen blbou chřipkou není problem. I přes dorovnání tlaku pri stoupání či klesání stále dochází k jeho kolísání takže i mala rýma mi může zalezt do dutin. Taktéž střídání teplot (v zimě) pri prechodu mezi vytopenymi a chladnymi prostory imunite moc neprospeje. Jsem laik ale nějaké teplotní zóny a vlastní HEPA filtry mi přijdou jako nebetycne mrhani prostředků kterych bych se timto aerolinky soutezici na trhu letenek o každé euro takto pripravovaly.. Proto: Je tu někdo kdo dokáže doplnit článek funkčním závěrem a… Číst vice »

umfa
2 let
Reply to  Pitrs

Když si dáte vyhledat třeba “air distribution in commercial aircraft cabin”, vypadne na vás spousta obrázků se zakresleným smyslem proudění. Mimo jiné z nich vyplývá, že vzduch v kabině proudí víceméně shora dolů a nijak zvlášť se nemísí mezi jednotlivými řadami. Takže nemusíte dělat nic, riziko nákazy je malé (a kromě jiného je to i důležité návrhové kritérium klimatizace kabiny) 🙂 HEPA filtrům se nedivte, soustava klimatizace, tlakování kabiny a výměny vzduchu v letadle je opravdu hodně složitý mechanismus, takže nějaké filtry se v tom ztratí 🙂

Jan
Jan
2 let
Reply to  Pitrs

HEPA filtry jsou hodně důležité. Projde jimy obrovské množství vzduchu. Už proto, že 50% vzduchu v kabině je přefiltrovaný a vrací se zpět do kabiny. Dal byste mi za pravdu, kdyby jste je vyměňoval jako já a viděl, co vše zachytí. Pochybuji, že byste si vyndal ze svého auta vzduchový filtr, abyste “ušetřil” 200 kč za nový filtr…

multipas
multipas
2 let

Tak už dlouho jsem se takhle nepobavil. Prosím autorko, jak si můžu v dopravním letadle cituji “vypnout klimatizaci?” děkuji za odpověď.

Petr
Petr
2 let

O jakých letadlech se to tady píše? o standardních dopravních letadlech těžko, soudě podle zmínky o mřížkách pod okýnky. To by tam byla v 10000 metrech “trochu zima” a “o něco málo” menší tlak než je běžné 😉

Martin Veselý
Martin Veselý
2 let

Vážená Proutková, to že jste byla v mládí často nemocná na Vás zanechalo dozajista trvalé následky. Proto prosím doporučuji přestat psát, dělit se s ostatními o své zkušenosti a jít dělat něco pro společnost přínosnějšího. Naprosto chápu o čem tenhle web je, psát kraviny, který si někdo jako vy vymyslí s rukou pod dvojitou bradou u stolu. Nepište, zrušte webové stránky, je to odpad.

karel
karel
2 let

Pani Proutkova, když to tak tady čtu prosím vás radši už neraďte nikomu uděláte lip

Jan
Jan
2 let

Pani Proutkova, nevim, jak dalece jste znala konstrukci letadel a jeho systemy. Vzduch proudi do kabiny rozsahlym vzduchovym systemem, ventilace nad hlavami pasazeru je pouze pro komfort pasazeru, nikoliv hlavnim zdrojem proudeni vzduchu. Nevim, jaky je Vas obor, ale mela byste se ho drzet, protoze toto jiste vas obor neni….

Jakub
Jakub
2 let
Reply to  Jan

A je to váš obor?

Jan
Jan
2 let
Reply to  Jakub

Jsem inženýr Boeingu 757 a 767

Inzenyr B797
Inzenyr B797
2 let
Reply to  Jan

To ja taky, a dvakrat. A proto komentuji clanky tohoto typu, misto toho, abych projektoval dalsi Boeingy