Velký eshop se dostal do potíží. Dluží i dodavatelům

Ačkoliv se to tak na první pohled nemusí zdát, také obchodníci doplácejí na současné problémy. Sice se ukazuje, že využili neustálých řečí o zdražování a ceny navýšili ještě více, než bylo potřeba, nicméně nefunguje to ani zdaleka pro všechny. V současné době tak už začala vlna krachů oblíbených prodejců.

Rychlý růst a pak propad

Ti byli dosud spíše ze světa kamenných obchodů, jež se s odlivem zákazníků potýkají přeci jen více. Zkrachoval tak například obchod s potravinami Iceland, obchod s módou Orsay a řada dalších. Zdá se však, že z obliga není ani segment, který v posledních letech velmi posílil, a tím jsou e-shopy.

Za poslední dva roky zažil extrémní růst například slovenský e-shop Dedoles, který je velmi oblíbený také v České republice. Vyrostl doslova raketově. V loňském roce už jeho tržby atakovaly hranici sto milionů euro, tedy nějakých dvou a půl miliard korun. Firma přitom působila na dvaceti různých trzích.

Ani to ale podle všeho nestačí. V posledních týdnech se objevují zprávy, že je na tom Dedoles velmi špatně. Musí propouštět zaměstnance, nedaří se mu včas hradit faktury a usilovně hledá investora. Dle zákulisních informací však dosud neúspěšně, přičemž naděje na záchranu pomalu vyhasínají. Firma už požádala soud o povolení restrukturalizace.

Foto: Shutterstock

První z mnoha

Dnes už je jasně vidět, že Dedoles velmi přepálil růst. Snažil se využít příznivé situace na trhu a přizpůsobil se vysoké poptávce s tím, že už bude trvat napořád, respektive pro něj bude stále růst. Jenže to se nestalo, v tomto roce se poptávka propadla a firmě zůstaly obrovské skladové zásoby.

Ty se teď snaží udat v rámci velkých výprodejů. Před nákupem je ale třeba varovat. Firma může být na pokraji krachu, a pokud k němu dojde, lidé už své objednávky ani peníze, které za ně dali, nemusí vidět. Na druhou stranu, zboží v tomto obchodě je poměrně levné. Navíc ceny jsou v rámci výprodeje velmi lákavé, takže se to nakonec může vyplatit. Sama společnost navíc tvrdí, že situaci zvládne. Naposledy navázala například partnerství s obchodem Trenýrkárna, který teď prodává její produkty.

Podle investora Ondřeje Klegy je případ Dedolesu jen prvním z mnoha, jak uvedl pro deník E15. Podobně jsou na tom prý i další internetové obchody, o kterých se to ale zatím příliš neví. Se zhoršujícími se ekonomickými podmínkami ale může nastat velká vlna krachů.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments