Lidl oznámil obrovské změny. Spoustu oblíbeného zboží v něm už nenakoupíte

Obchodní řetězec Lidl by se v dohledné době mohl podstatně změnit, a to z hlediska sortimentu, jak jsme ho znali doposud. Jako jeden z prvních primárně potravinářských řetězců rozšířil významně svůj byznys také o nepotravinářské zboží. To se brzy stalo nedílnou součástí Lidlu a další ho v tom následovali.

Oblíbená součást sortimentu

Lidl však v tomto ohledu i tak zůstával jedinečný. Ve velkém totiž prodával zboží, které se obvykle kupuje v jiných obchodech. Jde především o oblečení, elektroniku, nářadí nebo dokonce nábytek.

Důvod byl poměrně jednoduchý. Na rozdíl od vysoce konkurenčního potravinářského trhu s nižšími maržemi byly tyto položky výdělečnější. Navíc nejsou rychloobrátkové, nepodléhají rychlé zkáze a je možné je tak prodávat déle.

Lidl se nikdy nesnažil pojmout tyto segmenty komplexně. Vždy z dané kategorie nabízel několik produktů, které mohl získat poměrně levně. Zákazníci sice neměli velkou možnost volby, ale to řadě z nich nevadí, pokud je na zboží zajímavá cena.

Mohlo se zdát, že tento model funguje skvěle, ale poslední oznámení Lidlu tomu tak úplně nenahrává. Podle německého serveru Lebensmittel Zeitung chce teď společnost tento sortiment významně omezit. Položky jako oblečení nebo televize tak v těchto obchodech již brzy dost možná nenajdete.

Foto: Shutterstock

Plné sklady neprodejného zboží

Lidl totiž počítal s tím, že podíl nepotravinářského zboží letos poroste až na 15 % všech prodejů. Namísto toho však v poslední době poklesl pod 10 procent. Mohou za to prý nejen logistické problémy, ale také narůstající inflace, která vše zdražuje a lidé začínají výrazně šetřit.

Nepotravinářské zboží teď zatěžuje rozvahy obchodních řetězců po celém světě. Potýkají se s nimi třeba i američtí giganti jako Walmart nebo Target. Důvodem je to, že v důsledku velkého zájmu o toto zboží z posledních let ho dopředu objednali velké zboží. Když však konečně se zpožděním dorazilo, na trhu už vládla podstatně chladnější nálada. Řetězce tak teď mají plné sklady zboží, které budou muset vyprodávat za podstatně nižší ceny, aby se ho vůbec zbavily.

Ukazuje se tak, že z velké výhody se může pro obchod stát i značné riziko, které se může velmi nepříjemně podepsat na jeho výsledcích. Lidl je tak velký, že ho to zřejmě neohrozí, avšak bude to mít podle všeho dopad na to, jaké zboží v něm nakoupíme nebo spíše nenakoupíme.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel P.
Pavel P.
1 rok

No nevím jak je to obecně v Lidlu u nepotravinového zboží, ale u tohoto typu zboží v akčních letácích nemůže být řeč o prodeji ve velkém a už vůbec o zaplněných skladech. Jak mi řekli přímo v Lidlu skladníci, tak toho akčního zboží přijde první den akce pár kusů a dál už nic. Těch pár kusů se většinou prodá do druhého dne. Vidím to na obchodní strategii Lidlu přilákat nějak člověka do jejich prodejny, on tam už vždycky něco koupí, když už tam je.

Tereza
Tereza
1 rok

Není se čemu divit, kvalita zboží šla za posledních 5let rapidně dolů a vzhledem k tomu, že co se nakoupí na eshopu nelze vrátit na prodejně spoustu lidí tak i odradili.

Luboš
Luboš
1 rok

Ať jde celej Lidl do kopru.