Máslo už je moc drahé. Na pečení ho nepotřebujete, babičky ho dokázaly levně nahradit

Ať už máslo potřebujete nahradit z důvodů finančních, praktických (nemáte ho doma) nebo zdravotních (intolerance na laktózu, alergie na bílkovinu kravského mléka), budete se divit, kolik možností existuje.

Obejít se při vaření a pečení bez másla není takovou tragédií, jak se zdá. Koneckonců máslo se může „pyšnit“ vysokým obsahem nasycených tuků a kalorické hodnoty taky nejsou zrovna nejpříznivější. Takže kromě toho, že vyzkoušíte v kuchyni něco nového, možná se dokonce zdravěji najíte.

Ghí

Přepuštěné máslo. Velkou výhodou ghí je, že neobsahuje kasein ani laktózu. Nahrazujeme v poměru 1:1 a ideálně u potravin, které se pečou při vysokých teplotách a podávají se teplé. Protože ghí obsahuje více vlhkosti, budete si možná muset pohrát s poměrem tekutin a mouky.  

Kokosový olej

Počítejte, že vám kokosový olej změní chuť výsledného produktu do kokosova. Nejvíce se hodí do receptů, ve kterých je i čokoláda. Nicméně máslo zastoupí skvěle, nahrazujeme jej v poměru 1:1.

Olivový olej

Vzhledem k tomu, že olivový olej je tekutina, hodí se spíše pro smažení nebo pečení moučníků, které nemusí zůstat pevné, takže jej nepoužívejte u dortů. Výborně chutná v muffinech. Nahrazujeme v poměru 3:4.  

Jablečné pyré

Přesnídávka? Přesně tak. Může přidat sladkou chuť, proto není od věci ubrat cukru, na druhou stranu snižuje množství kalorií a tuku.

Rozmačkané banány

Banánové pyré taky dokáže nahradit máslo. Navíc poskytuje extra živiny a sníží kalorie a obsah tuku. Rozmačkejte je úplně najemno. Jen pamatujte, že mírně pozmění chuť. Pro milovníky banánů jen plus.

Řecký jogurt. / Foto: Shutterstock

Dýňové pyré

Bohaté na živiny, výborné místo másla. Ale pozor. Protože je řidší, nahrazujte v poměru 3:4. To znamená, že použijete asi tříčtvrtinové množství, než je uváděné množství másla.

Řecký jogurt

Pokud nemáte problém s mléčnými výrobky, můžete máslo vyměnit za řecký jogurt. Zajistí výraznější, štiplavější chuť. Doporučuje se použít jogurt plnotučný, buchta z odtučněného jogurtu by mohla více drobit.

Vidíte? Alternativ k máslu existuje víc než dost. Nebojte se zaexperimentovat. Hlavně nikdy nezkoušejte místo másla do těsta přidat margarín. Je vysoce zpracovaný a obsahuje trans-tuky. Je lepší volit co nejkvalitnější suroviny, pak bude kvalitní i finální produkt.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline, Medicalnewstoday

Autor: Hana Bordovská

Redaktorka serveru AAzdravi.cz

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Blanka
Blanka
4 měsíců

Ghi,je přeci dražší než máslo.A z toho másla si ho můžeme udělat sami.To už dělaly naše babičky.Úsporu to neřeší!!!

Nelen Nel
Nelen Nel
4 měsíců

Teď se bude máslo nahrazovat asi z finančních důvodů. Nemyslíte? A pak jsou ty rady celkem na houby. Jablka mi vydrží dlouho,přesnídávku taky můžu mít doma. Ale že něco upeču,si třeba vzpomenu večer. A nemám v zásobě stále doma bílý jogurt,dýní,banány. Použijí olej nebo náhražku másla. Bez problémů to jde. Ovšem,na specialitky kupují máslo v akci. V mrazáku vydrží dlouho.

Iris
Iris
4 měsíců
Reply to  Nelen Nel

To jsou strašné ptákoviny, co tady radí. Totiž už naše babičky (ta moje určitě) věděly, že ne vždy jde máslo jednoduše nahradit – kór takovým svinstvem, které tu doporučují…
Tak prostě toho upeču méně, ale kvalitně – mám dojem, že zdejší pisálkové viděli kuchyň jen na obrázku,,,