Obchody přišly na to, jak před Vánoci odrbat Čechy ve velkém stylu. Ekonom upozornil na nehezkou věc, kterou vám provedou

Na Vánoce se každý obchodník náležitě těší. U řady z nich totiž platí, že v této sezóně vydělají tolik, co za celý zbytek roku. Důvod je pochopitelně jednoduchý. Ačkoliv Češi už dnes často počítají každou korunu, v případě nejvýznamnějších svátků si stále chtějí něco dopřát, a tak nakupují ve zvýšené míře, a to navzdory tomu, že tuší, že kupují předražené zboží.

Vyšší ceny už lidé nechtějí

Velkého zdražení jsme se dočkali především v loňském roce, přičemž ten letošní se s tím v tomto ohledu nedá srovnávat. Ceny řady produktů dokonce poklesly nebo přinejhorším stagnují. Velmi rychle se to však může obrátit. V poslední době totiž ze světa chodí zprávy o nedostatku klíčových potravin, jako je například rýže, olivový olej, pomerančový džus, cukr nebo kakao.

A právě se dvěma posledně zmíněnými se pojí velké riziko v rámci aktuální vánoční sezóny. Jak známo, opravdu hojně se nakupují především cukrovinky, u nichž kakao a cukr tvoří zásadní část. Obě tyto suroviny přitom prudce zdražují a v případě kakaa tu máme dokonce historicky nejvyšší ceny.

Někteří světoví producenti čokoládového zboží proto již museli oznámit zdražování, bez kterého to nepůjde. Jenže na to už jsou lidé poměrně citliví, nehledě na to, že by si řadu produktů již nemohli dovolit. Podle ekonoma Lukáše Kovandy tak výrobci a obchodníci připravují na spotřebitele nepěkný trik.

Foto: Shutterstock

Mějte se na pozoru

Jejich výrobci totiž mohou přistoupit na strategii nenápadného zmenšení objemu balení při zachování ceny, což je ovšem jen způsob, jak zákazníkovi navodit falešnou iluzi, že za stejné peníze dostává stále stejné množství cukrovinky,” vysvětlil Kovanda s tím, že zákazníci by měli být při nákupech velmi obezřetní a kromě ceny by měli hledět také na velikost balení.

Důležité přitom je, aby zákazníci na tuto hru nepřistupovali, jelikož je pro ně krajně nevýhodná. Cena produktu zůstane sice naoko stejná nebo se zvýší pouze lehce, ale vy dostanete třeba namísto původních 100 gramů pouhých 80 gramů, což je faktické zdražení o dvacet procent.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Marcela
Marcela
6 měsíců

To není nic nového. Balení zmenšili všichni výrobci. Co má dělat zákazník, když tento trik udělali všichni výrobci? Lidi to budou kupovat dál, i když to vědí a nadávají na to.