Oblíbená jídla, která jsou však velmi škodlivá. Nejezte je, nebo vás jednou dostihne metabolický syndrom

Metabolický syndrom je novodobou epidemií, která se rychle šíří. Metabolický syndrom není jen zvýšeným rizikem, ale umí zabíjet. Plíživě a efektivně. Vyhněte se potravinám, které způsobují metabolický syndrom, jak upozorňuje web britského zdravotnického systému NHS.

Až třetina dospělých má metabolický syndrom

Metabolickým syndromem trpí stále větší počet dospělých. V USA je počet osob trpících metabolickým syndromem odhadován na 1/3.

Metabolický syndrom není přímo onemocněním. Jedná se o kombinaci několika rizikových faktorů, které vznikají v důsledku špatné životosprávy a nadváhy. Kombinace rizikových faktorů znamená vyšší pravděpodobnost civilizačních chorob, infarktu, mrtvice, diabetu nebo cévních chorob.

Hlavní ukazatele pro stanovení diagnózy MetS

  • vysoký krevní tlak
  • zvýšená hladina cukru v krvi
  • tělesný tuk nahromaděný v oblasti pasu
  • vysoká koncentrace triglyceridů
  • vysoká hladina cholesterolu a HDL<1
  • Co způsobuje metabolický syndrom

K metabolickému syndromu vede nevhodné stravování a minimum pohybové aktivity. Význam má i míra stresu a dědičná predispozice. Je možné identifikovat pokrmy a způsob stravování, který vás k metabolickému syndromu přivede mnohem dříve.

Fast food

Rychlovky do jedné ruky, které sníte během pár minut za volantem nebo při cestě od jedné schůzky k druhé. K metabolickému syndromu vás přivede nejen ono jídlo s vysokým obsahem tuků a nízkým obsahem živin, ale i způsob, jakým jídlo jíte. Ve spěchu a pod tlakem.

Foto: Shutterstock

Průmyslově zpracované potraviny

Potraviny s vysokým množstvím dochucovadel, barviv, stabilizátorů chuti a konzervantů způsobují rychlé zvýšení hladiny cukru v krvi a zároveň poškozují vaše játra, která musí odbourat mnohem více škodlivin.

Instantní jídla

Rychle připravená jídla v podobě nejrůznějších kaší, koktejlů, polévek nebo oblíbené čínské nudle, mají minimální množství živin, ale obsahují velké množství soli a sacharidů.

Živočišné tuky

Velký podíl živočišných tuků ve stravě je jednou z příčin obezity a také metabolického syndromu. Zapomenout musíte na smaženou krkovičku v trojobalu připravenou na sádle, pečený bůček, ale i na majonézu nebo tatarku.

Foto: Shutterstock

Jednoduché cukry

Vyřadit musíte všechny sladkosti, cukrovinky, dezerty, ale i slazené limonády a slazené pečivo.

Nad metabolickým syndromem zvítězíte Dobrou zprávou je, že úprava jídelníčku a více pohybu je úspěšnou zbraní v boji s metabolickým syndromem. Už pokles hmotnosti o 10 % sníží riziko onemocnění srdce a cév velmi významně.

Foto: Shutterstock

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.