Plíce se mohou snadno znečistit. Při napadení viry mohou vypovědět službu, udržujte je proto v kondici

Staráte se o plíce dostatečně? Pozornost byste jim měli věnovat i v případě, že nejste kuřák. Pobyt ve městě jim rozhodně neprospívá. Jak udržovat plíce v dobré kondici?

Myslete na plíce

Kdo se zaměřuje na péči o tělo, zpravidla se stará o zdravé srdce a kardiovaskulární systém. Velká pozornost se věnuje i trávícímu traktu nebo játrům a ledvinám. Na jeden důležitý orgán se často zapomíná. Jsou jím naše plíce. Věděli jste, že onemocnění plic je spojené s třetí nejčastější příčinou úmrtí u nás? Onemocnění plic se zdaleka netýká jen kuřáků.

Pozor na kouř

O kouření se netřeba zmiňovat, škodlivý je však i pobyt v zakouřených prostorách (sdílená domácnost s kuřákem) nebo časté inhalování kouře u táborových ohňů, krbových kamen nebo při grilování na otevřeném ohni.

Rozdýchejte se aerobní aktivitou

Aerobní aktivitou prospějete celému tělu, nejvíce však plicím. Jakmile v důsledku aerobní aktivity zvýšíte frekvenci dýchání, posílíte plíce a zpomalíte rozvoj plicních onemocnění. Aerobní aktivitu (30 minut) zařaďte 5× týdně.

Utíkejte na čerstvý vzduch

Při pobytu ve městě je nevyhnutelné, že budete dýchat znečištěný vzduch. Nečistoty zanášejí plíce a ty jsou méně odolné proti toxickým látkám a infekcím. Choďte na procházky do zalesněných oblastí a pravidelně vyrážejte na hory.

Foto: Shutterstock

Co pomáhá čistit plíce

  • Chlorella.
  • Jablka.
  • Zelený čaj.
  • Oregánový, mátový, zázvorový čaj.
  • Potraviny bohaté na vitamín C a zinek.
  • Česnek.
  • Listová zelenina.
  • Lékořice.
  • Rybí tuk.

Správné dýchání

Dýchání zhluboka je to pravé, co potřebují vaše plíce. Zdá se to být snadné, ale opak je pravdou. Správnou techniku dýchaní ovládá jen malé procento z nás. Pomůže vám v tom nácvik hlubokého dýchání nebo jóga.

Foto: Shutterstock, zdroj: MedicalNewsToday

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.