Podrážděný žaludek dokáže pořádně potrápit. Osvojte si spolehlivé přírodní metody k jeho zklidnění

Žaludeční nevolnost potká čas od času každého z nás. Příčinu najdeme zpravidla na talíři, ale může být způsobena i stresovou situací, léky či nemocí. Jaké potraviny zklidní podrážděný žaludek?

Jak vypadá podrážděný žaludek

Žaludek může být podrážděný po nevhodném jídle, nevhodné kombinaci jídla nebo přemíře jídla. Sliznice žaludku jsou zarudlé, objeví se otok a může dojít i k lehkému krvácení v žaludku. Někdy se jedná o jednodenní obtíž a někdy o zánět žaludku vyžadující několikadenní dietu.

Potraviny, které zklidní žaludek

Než přistoupíme k soupisu potravin je třeba zmínit, že prvním předpokladem, jak zklidnit podrážděný žaludek je pitný režim. Vhodné jsou neslazené nápoje, bez sycení, vlažné. Spíše častěji a v malých doušcích. Doporučována je dokonce i trocha Coca-Coly bez bublin.

V prvních dnech nevolnosti vám uleví tyto potraviny

  • Rozmačkané banány a jablka – jablka je vhodné mírně povařit.
  • Mrkev – v podobě dušené nebo vařené.
  • Vývar – méně mastný, zeleninový a neslaný. Může být s rýží.
  • Rýže – v podobě kaše nebo dušené rýže.
  • Bramborová kaše – bez mléka a málo solená.
  • Libové maso – upravené dušením či vařením.
  • Zakysané výrobky – zpočátku velmi opatrně, jsou ale vhodné pro střevní mikroflóru.
  • Papája – uklidňuje žaludek.
  • Brusinky a borůvky – sušené vhoďte do vody, povařte a teprve poté snězte.

Byliny na zklidnění žaludku

  • tymiánový čaj
  • mátový čaj
  • fenyklový čaj
  • odvar z kmínu
  • odvar ze skořice
  • zázvor
  • odvar z heřmánku

Ideální oběd či večeře

Aby váš žaludek nebyl podrážděný, je třeba jíst jídlo pomaleji a po menších porcích. Začínat byste měli teplou polévkou, ta stimuluje žaludeční šťávy. Při večeři dokonce můžete sáhnout namísto polévky k malé trošce likéru nebo předkrmu. Následovat by mělo libové dušené maso, přílohou může být rýže. Citlivý žaludek by neměl být drážděn smaženými, tučnými nebo slanými jídly. Namísto sladké tečky v podobě dezertu sáhněte po kousku ovoce.

Foto: Freepik

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.