Škoda Auto řeší řadu problémů. Možná se nevyhne propouštění

V minulých letech to byla výkladní skříň českého průmyslu a vůbec celé země. Češi mohli být právem hrdí na svou největší automobilku a zároveň i největšího zaměstnavatele. Škoda Auto dobývala jeden trh za druhým a bořila prodejní rekordy. Konkurence jejím kvalitám a přednostem jednoduše nestačila.

Série problémů

Minulé dva roky však byly ukázkou toho, jak se všechno může velmi rychle změnit. Škodovka je pořád stejně skvělá, jenže okolnosti jsou úplně jiné. Shora tlačená elektromobilita způsobuje automobilce obrovské problémy, protože se bude muset doslova celá změnit. A není jisté, zda z toho vyjde podobně úspěšný podnik. Aby toho nebylo málo, úředníci ještě předtím přichystali doslova likvidační normu Euro 7, která bude dost pravděpodobně znamenat konec některých modelů, jako je například Škoda Fabia nebo Kamiq.

Jako by už nestačilo tohle a známý nedostatek důležitých dílů, přidala se ještě energetická krize, jejímž průvodním jevem je obrovský nárůst ceny plynu, jenž je pro výrobu klíčový. Koncern Volkswagen proto už pohrozil, že pokud se situace v zemích střední Evropy nestabilizuje, bude nucen přesunout svou výrobu jinam. To by znamenalo velké propouštění. A do toho se ještě rapidně zhoršila situace v Číně. Někdejší výsostný trh automobilky ovládají právě elektromobily a Škodovka zvažuje, že se odtud raději úplně stáhne.

V roce 2022 vyrobila Škoda 735 tisíc vozidel. Na první pohled se to může zdát jako velké množství. Jenže připomeňme, že už v roce 2018 vyrobila 1,25 milionu vozů. Propad je to obrovský, obzvlášť ve světě zaměřeném na růst.

Foto: Shutterstock

Situace je zlá

Jak v rozhovoru pro server E15 upozornil předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík, takový stav je neudržitelný. Pokud by Škoda vyráběla tak málo vozů, jako značka by nepřežila. To je skutečně varující vyjádření od zástupce zaměstnanců.

Zánik automobilky je pochopitelně až nejzazší možností, ale i kdyby k němu nedošlo, zažije společnost zřejmě velmi turbulentní časy. Všechny současné komplikace mohou vést k tomu, že bude zrušeno přibližně 12,5 tisíce pracovních míst.

Ale i kdyby nastala optimistická varianta a výroba v Česku by zůstala netknutá, domnívá se odborář, že časy expanze Škodovky jsou zřejmě u konce. V tuzemsku zřejmě už nevznikne žádný nový závod v rámci koncernu, což je velká škoda. Jedinou výjimkou může být snad jen kontroverzní gigafactory vyrábějící baterie do elektromobilů.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Blažek
Vlastimil Blažek
1 rok

Já souhlasím s tím, aby konečně začala elekromobilita. Alespoň si konečně lidi uvědomí, že tahle vláda vede tuhle republiku do kytek. A odbory? Díky bohu, že mě prozřetelnost vedla k tomu, že jsem do těhle komunistických odborů vedených Středulou, nevstoupil. Odbory jdou a šly všem vládám na ruku. Je to jedna Aspeňácká Středulovská banda.