Po zdražování přišlo na řadu zmenšování balení. Lidé i tak prodělají

Výrobci potravin a obchodníci dobře vědí, že lidé mají stále hlouběji do kapsy a musí se uskromňovat. Do značné míry už vyplýtvali potenciál neustálého zdražování, kterého jsme byli svědky v průběhu minulého roku. Teď se proto uchylují k dalším taktikám, které mají za cíl navýšit jejich marže a zisky na úkor nic netušících zákazníků.

Lidé si toho nevšimnou

Pravdou je, že cenové tlaky trvají a potravináři i obchodníci se s tím musí nějak vyrovnat. Pokud už tedy nemohou příliš zdražovat, protože jejich zboží by potom nikdo nekupoval, mají v zásadě dvě možnosti: ubrat na kvalitě nebo ubrat na množství. Případně obojí.

Zatímco zdražování je na první pohled viditelné, a každý si může spočítat, zda se mu ten který produkt ještě vyplatí, zmíněné taktiky už tak transparentní nejsou a mají za cíl zákazníky tak trochu oklamat či obalamutit.

Pokud například výrobce zmenší gramáž výrobku, bylo by férové o tom zákazníky otevřeně informovat. Nejenže se to neděje, ale výrobce chce docílit dojmu, že člověk kupuje stále stejné množství, i když tomu tak není. V poslední době se proto rozšířil nepříjemný trik s obaly.

Foto: Shutterstock

Vyšší ceny za menší balení

Typické je to například pro produkty, které se prodávají v krabicích či větších obalech. Například společnost Nestlé v nedávné době výrazně zmenšila gramáž umělého mléka Beba. Dříve obsahovalo 600 gramů sušiny, teď už jen 500 gramů. Cena zůstala stejná, ale zákazník dostává méně. Krabice přitom zůstala stejně velká. To samé tento výrobce provedl s kakaovým nápojem Granko, který zmenšil ze 400 na 350 gramů, ovšem ve shodném obalu.

To samé se děje u produktů, které se prodávají ve vaničkách. Jsou to nejrůznější pomazánková másla, pomazánky, paštiky nebo margaríny. Třeba Flora teď místo dosavadních 250 gramů, jež jsou v tomto segmentu standardem, zhubla na pouhých 225 gramů.

Celé to je hra se zákazníky. Různé průzkumy totiž ukazují, že lidé mnohem lépe snášejí, když se nezvýší cena, ale zmenší gramáž, než když cena naroste a obsah zůstane stejný. Přitom výsledek je úplně stejný. Nejhorší jsou potom situace, kdy výrobce nejprve navýší cenu a pak ještě produkt zmenší.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Dlouhodobě se zajímá o spotřebitelská a ekonomická témata, která mají vliv na životy lidí. Prošla řadou médií, kde získala velké množství zkušeností o tom, co je opravdu důležité.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel
Pavel
1 rok

To je mi novinka. Dělají to už delší dobu.

Tomáš
Tomáš
1 rok

K titulku, dál nemá smysl číst: vy jste jaké národnosti, paní/slečno Vávrová?

Petr
Petr
1 rok
Reply to  Tomáš

👍