Senioři za volantem končí. Kdo nesplní přísné podmínky, seberou mu řidičský průkaz. Jezdit budou autobusem

Vlastně je s podivem, že se nejprve začalo řešit, v čem lidé jezdí, než podstatně důležitější otázku, a to je kdo reálně vozidla řídí. To má totiž značnou spojitost s bezpečností na silnicích, která se opět stává výrazným tématem.

Chystají se opatření

Může za to Evropská unie a její dlouhodobé plány, které platí i v této oblasti a kterými se pochopitelně bude muset řídit i Česká republika. Cílem je dosáhnout do roku 2050 takového stavu, aby na evropských silnicích nedocházelo k žádným fatálním nehodám. Do roku 2030 se jejich počet má přitom snížit na polovinu.

Cíle jsou tedy jasně stanovené, a teď je třeba narýsovat kroky, kterými jich dosáhneme. A to ve stavu, kdy se v podstatě nehodovost přestala snižovat a začalo být jasné, že bez nových opatření se již neobejdeme.

Pochopitelně je potřeba podívat se na to, kdo způsobuje nehody. A tady narazíme hned na několik kategorií řidičů. Kromě těch mladých a nezkušených, kteří by měli mít nově například zakázáno řídit v noci, případně budou dostávat řidičský průkaz jen na zkoušku, jsou to také senioři.

Ti mají sice zkušeností na rozdávání, ale bohužel už se jim často nedostává dostatečné orientace a reflexů. To by se mělo nově zkoumat v rámci podrobných testů, jimiž bude podmíněno vydávání řidičských průkazů pro důchodce.

Foto: Shutterstock

Už to nebude jen tak

Mělo by to přitom být mnohem přísnější než dnes. Kdo dosáhne 70 let věku, bude se muset minimálně každých pět let podrobit testování, kde bude prokazovat, že na řízení stále má. Pakliže se ukáže opak, jednoduše už vozidlo nebude smět řídit.

Některá města v Evropě se přitom důchodce k tomuto kroku snaží přimět dobrovolně a pozitivní motivací. Pochopitelně i ona vidí vysokou nehodovost těchto řidičů, a tak jim nabízejí, aby odevzdali řidičský průkaz, načež dostanou tramvajenku zdarma.

Čtěte také: Požádejte si o 13. důchod. Jinak nic nedostanete, vyřídíte si to v bance

V České republice však z nějakého důvodu přetrvává přesvědčení, že řídit mohou i lidé třeba v 80 nebo 90 letech. Potom tu ale bohužel máme případy, kdy se tito řidiči řítí na dálnici v protisměru, nezastaví na značce Stop nebo si pletou pedály.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
40 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Zvoník
Zvoník
1 měsíc

Jezdit v noci je mnohem bezpečnější, než ve dne: V noci jsou vždycky vidět nejdříve světla a pak teprv auto. Ve dne rovnou auto, čímž musíme reagovat na mnohem kratší vzdálenost, což chce rychlejší reflexy. Já bych to otočil: Mladí v noci a ve dne úplný zákaz!

Vladimíra Vladimírovna
Vladimíra Vladimírovna
1 měsíc

Jo každému povoz s koněm.

Last edited 1 měsíc by Vladimíra Vladimírovna
Libor
Libor
1 měsíc

Podepište petici Voda je život, seznamte se s Holešovskou výzvou, přijďte ke všem volbám říct mafii a dost ! Diskuse použijte k vlastnímu myšlení. Více píšu níže ve vláknech diskuse.

Libor
Libor
1 měsíc

Jak řekl bendostudent brno je specifické, mafie by ráda, potom co nadělali chladi se svými proherními automaty ze stovek lidí gamblery, rozjela drogy které se snaží prodávat i v automatech. Jako v us kde těch zombí mají dvacet milionů.

Jan
Jan
1 měsíc

Cílem šmejdů v Bruselu prý je, aby do roku 2050 nedocházelo k žádným smrtelným nehodám. Co už neříkají, že jejich cílem je, aby do roku 2050 už obyčejní sprostí lidé nevlastnili žádná auta. Začnou seniory, čemuž ti mladí a hloupí budou ještě tleskat. Jenže tím to neskončí. Zakážou starší auta, zavedou uhlíkovou daň, která zdraží provozování aut tak, že na to většina lidí nebude mít, pak zakážou auta se spalovacím motorem, pak pro tu menší část lidí, kteří si koupí elektroauta zavedou příděly na elektřinu a ještě si vymysli nějaká další omezení, takže nakonec kromě hrstky prominentů nebude osobními auty… Číst vice »

Karlos Markos
Karlos Markos
1 měsíc

Řekl bych po 70 letech každých 5 let??? Je to moc dlouhá doba. Po tom věku řekl bych každý rok.

Ivo
Ivo
1 měsíc

Blbe taky budeš starej ani to nopoznáš