Jak si poradit se začínajícím šedým zákalem?

Jedná se o jedno z nejčastějších onemocnění, které postihuje nejen starší osoby. Pozitivní je, že je léčitelný. Jaké jsou symptomy a jak je možné onemocnění předcházet v rámci prevence?

Šedy zákal neboli katarakta je onemocnění, které postihuje oční čočku. Týká se přirozeného projevu stárnutí oka. Oční čočka se v tomto případě postupně zakaluje a propouští méně světla na sítnici. Šedý zákal sice postihuje zejména starší osoby nad cca 65 let, ale může se u někoho objevit mnohem dříve či naopak.

Podstatné je problém řešit. Pozitivní je, že na rozdíl od zeleného zákalu, šedý zákal je možné vyléčit a stejně tak je reálné i tomuto onemocnění předcházet včasnou prevencí. Naopak neléčený šedý zákal může způsobit i oslepnutí.

Rizikové faktory aneb na co si dát pozor

Mezi nejčastější rizikové faktory patří kuřáci, ať už ti dlouhodobí či silní, kteří vykouří více jak 15 cigaret denně. Zde je až trojnásobné riziko vzniku šedého zákalu. Dále jde o negativní UV záření, kdy se jedná o vystavení očí slunečním paprskům bez ochrany, tj. bez kvalitních slunečních brýlí.

Šedému zákalu jsou také mnohem častěji a dříve vystaveni diabetici a lidé trpící nadváhou či obezitou. Rovněž léčba kortikosteroidy patří mezi rizikové činitele. A pak tu je samozřejmě i genetická dispozice, kdy tak bývá výskyt šedého zákalu v rodině dědičný a může se objevit i v ranějším věku. Problémy se šedým zákalem je možné sledovat taktéž u osob se špatnou životosprávou, u uživatelů drog. Jen tak pro zajímavost, častěji šedý zákal postihuje ženy než muže.

Účinná prevence

Vyhnout se šedému zákalu či oddálit onemocnění v rámci prevence pomohou antioxidanty, tj. látky, které neutralizují činnost agresivních kyslíkových radikálů v organismu. Antioxidanty a vitamíny z řady A, C a E, rovněž beta-karoten a látky jako lutein a zeaxantin.

Tudíž zařadit do svého jídelníčku v rámci pravidelné konzumace mrkev, meruňky, mango, pomeranče, kapustu, špenát, hlávkový salát, hrášek, zelenou i červenou papriku, pórek, dýni, kukuřici či vaječný žloutek.

Omezit kouření, nosit kvalitní sluneční brýle, změnit stravovací návyky, hýbat se, aby se zamezilo vzniku obezity. A diabetici by měli absolvovat pravidelné kontroly očním lékařem.

Autor: Kateřina Lulková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.