Vědci zjistili, že novější verze margarínu mohou být zdravější než máslo. Co tedy jíst?

Jaký typ másla či margarínu si mažete na snídani nebo na svačinu na pečivo? Zvolili jste raději margarín, protože máslo obsahuje mnoho cholesterolu? Nebo jste zvolili raději máslo, protože margarín obsahuje transmastné tuky, které poškozují srdce? O jejich přínosech a škodlivosti vznikají dlouhé debaty. Jak tomu je nyní? Podívejme se na vše společně s Public Health Nutrition.  

Jak tomu bylo, a jak je tomu nyní

V roce 2015 úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) uvedl, že margaríny by se s určitou pravidelností konzumovat neměly. Obsahují vysoké množství trans-tuků, které ohrožují zdraví člověka. Po záporných výsledcích nastal zvrat, kdy se v USA nesměly tyto syntetizované tuky přidávat do potravin.

Po této ne příliš dobré informaci, se měly receptury začít zlepšovat. Obsahují méně trans-kyselin a více nenasycených mastných kyselin. A pokud se o rostlinných margarínech někdy mluvilo ve špatném světle, bylo to především kvůli transkyselinám. Kdyby tuky nebyly možné natřít na chleba, většinou by takové špatné kyseliny neobsahovaly. Lze tedy říci, že za posledních deset let se složení rostlinných másel zlepšilo. Uvedla také Jana Dostálová specialistka v oboru potravinářství a vysokoškolská profesorka. Ta se svým kolegou Markem Doležalem před několika lety testovali rostlinné tuky a prozradili, že u některých z nich se snížily transkyseliny z 15,3 na 1,3 procent trans-kyselin.   

Za posledních deset let se složení rostlinných másel zlepšilo, u některých z nich se snížily transkyseliny z 15,3 na 1,3 procent trans-kyselin. / Foto: Shutterstock

Budeme jej v budoucnu vnímat v lepším světle?

Nikdo z nás jistě nepochybuje o tom, že pokud jsou opravdu použité lepší rostlinné oleje, bude margarín zdravější než obyčejné máslo. Obyčejné máslo je dokonale chutné a není průmyslově zpracované, ale vyznačuje se zejména tím, že může způsobovat vysoký cholesterol. Opět ale zde platí pravidlo, že byste jej museli jíst denně ve větším množství. Uvedené zjištění je zajímavé a mohlo by ovlivnit vnímání margarínu v následujících letech. Zatím ale stále mějte v paměti, že není škodlivá potravina, ale její množství. 

Konzumujte margaríny s mírou. To stejné platí i pro máslo živočišného původu. Nejlepší volbou je jíst vše, ale nepřejídat se a nejíst jednotvárnou stravu. Každé tělo je jiné, každé si dokáže říct, co mu sedí a co naopak ne. Jak to máte s margaríny vy? Všimli jste si na krabičce ve výživových údajích zlepšení? 

Foto: Shutterstock, zdroj: Eatthis

Autor: Nikola Klementová

Redaktorka serveru AAzdravi.cz

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
4 měsíců

Marná sláva, margarín (jakýkoliv) mi nechutná – je to umělina a je to znát v chuti i “vůni”. Pokud si potřebuju chléb něčím namazat, tak máslem nebo sádlem.

Alena
Alena
4 měsíců

Nemohu máslo , nesnáším laktózu a tak jsem za margariny ráda. Většinou si kupuji Omegu.

Krokodíl
Krokodíl
4 měsíců

A určite ho vo veľkom hltajú aj tí, čo vykrikujú že si žiadnu chémiu nedajú do tela pichať a nebudú podporovať farmafirmy!! 😀😀