Vláda může zestátnit aerolinky Smartwings a další firmy, připustil premiér Babiš

Je tomu jen pár let od chvíle, kdy se český stát zbavil svého podílu v Českých aeroliniích, což mnozí vlastenci nesli velmi nelibě. Obzvlášť, když se ČSA stalo dceřinnou společností nepříliš pozitivně vnímaného dopravce Smartwings, který okamžitě začal s osekáváním linek a služeb. Dnes jsou ČSA v podstatě už jen jednou z jeho značek. A jak se ukazuje, do rukou státu by se mohly zase vrátit.

Aerolinky v problémech

Jsou to ale přitom právě aerolinie, na které současná koronavirová krize dopadá nejtvrdším způsobem. Smartwings navíc dostává druhou ránu v krátkém čase. Loni se společnost musela vypořádávat s uzemněním svých Boeingů 737 MAX. A teď musela uzemnit prakticky celou svou letku. Až na repatriační lety, případně dovoz ochranných pomůcek pro stát prakticky nelétá.

Smartwings přitom nebylo v ideální kondici ani předtím. Není tak divu, že jeden z majitelů firmy, Jiří Šimáně, prohlásil, že bez podpory státu pravděpodobně nepřežije. K otázce, zda by do aerolinií a případně i dalších klíčových firem mohl vstoupit stát, odpověděl Andrej Babiš následující:

„Všechny letecké společnosti mají velké problémy a Smartwings požádaly o půjčku. Teď to není na stole, ale vyloučit se to nedá a myslím si, že pokud by to na stole bylo, tak bychom se o to měli zajímat,“ uvedl premiér Andrej Babiš.

Zájem státu je jasný

V případě Smartwings se pomoc přímo nabízí. Jde o jedinou významnější českou leteckou společnost a jako taková může být počítána do kritických zájmů státu.

Navíc jen málokde se problém se zastavením ekonomiky projevuje tak výrazně jako právě v letectví. Aerolinky aktuálně nemají jak generovat peníze, navíc za neuskutečněné lety musely vydat přinejmenším vouchery na příští období. Zároveň mají stále obrovské náklady, protože piloty a personál nemohou jen tak propustit, vzhledem k jejich vysoké míře specializace a složitém nahrazování v lepších časech. Zapomínat nelze ani na pravidelnou údržbu letadel, kterou je třeba provádět i v časech, kdy nelétají. Většina letadel je navíc pod leasingovými smlouvami, kde běží jejich nemalé splátky.

Smartwings mají také problém v tom, že před časem odprodaly necelý poloviční podíl čínskému investorovi. Ten ale podle českých spolumajitelů nekomunikuje a není ochoten kapitálově přispět k řešení krize.

Foto: Wikipedia

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments