Běžné hříchy před spaním neumožní organismu potřebný odpočinek. Odbourejte je a zvyšte obranyschopnost svého těla

Naši obranyschopnost těla mohou snížit i zdánlivé banality, kterým si sami, často nevědomě, snižujeme kvalitu spánku, který je klíčový při budování silné imunity.

Budíte se ráno rozlámaní a unavení snad víc než večer? Často stačí jen upravit svůj harmonogram, dbát na pravidelný režim a osvojit si pravidla spánkové hygieny. Spánek je nutný pro celkovou regeneraci těla, mysli i ducha. Jeho nedostatek nebo nedostatečná kvalita přinášejí únavu, pokles výkonu i zhoršené soustředění. Snižují také obranyschopnost našeho těla. Jaké jsou nejčastější prohřešky proti kvalitnímu spánku, které oslabují náš imunitní systém?

Pořiďte si kvalitní postel rošt i matraci

Důležitá je kvalitní postel, rošt a nová matrace, která rozhodně není proleželá.  Jinak se tělo neuvolní. Důmyslně vybraná matrace se perfektně přizpůsobí tělu a je základem kvalitního odpočinku během spánku. Pokud se dokonale rozloží hmotnost těla, budete mít během spánku ideální anatomickou polohu páteře a dojde k uvolnění svalů, šlach i kloubů.

Vyvětrejte si ložnici

Pro kvalitní spánek zvolte nižší teplotu. Před ulehnutím do postele intenzivně vyvětrejte, zajistěte si nižší teplotu než v jiných místnostech. Doporučovaná teplota pro spaní je kolem 1618 °C. Pořiďte si kvalitní pokrývku i povlečení, prospěje to vašemu spánku, obranyschopnosti těla, imunitnímu systému i celkovému zdraví.

Nastavte si biologické hodiny

Nepravidelný režim je nejčastější příčinou nekvalitního spánku. Pokud nechodíte spát ve stejnou hodinu, často ponocujete a málo spíte, tělo nemá šanci získat svůj rytmus. Biologické hodiny nejsou mýtus. Čeká vás špatné usínání, převalování, mělký a přerušovaný spánek. Snažte se uléhat ke spánku v přibližně ve stejný čas a pokud možno ještě před půlnocí, kdy je spánek nejkvalitnější.

Před ulehnutím byste se měli co možná nejvíce vyvarovat takzvaného modrého světla, které vyzařuje televize či mobilní telefony. / Foto: Freepik

Naučte se zklidnit a meditovat

Pro rychlé usnutí a upadnutí do kvalitního spánku je nutné celkové zklidnění. Pokud intenzivně pracujete dlouho do noci, sledujete horory nebo akční filmy, nebo si těsně před spánkem jdete dát do těla do posilovny nebo zaběhat, určitě neusnete hned a ráno se probudíte rozlámaní a unavení.  Alespoň hodinu před usnutím se snažte celkově zklidnit a uvolnit. Dejte si vanu nebo sprchu a zkuste meditaci.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.