Jak často jíst ryby, abyste si prodloužili život?

ryby

Že by na našem stole neměla chybět porce ryby je určitě pravda. Že v naší zemi se konzumuje rybího masa málo je také pravdou. Kolik porcí ryb patří týdně do našeho jídelníčku? Jaké prospěšné látky se skrývají v rybím mase?

Rybí tuk je dokonalou látkou

Chuťově nedobrý rybí tuk, který děti musely jíst po lžičkách každý den, je obrázek z řady českých komedií. Možná to přispělo ke skutečnosti, že se s podáváním rybího tuku dětem přestalo. A tady došlo k velké chybě. Co bylo chuťově protivné, mělo blahodárný účinek na organizmus. Ryby musíme do jídelníčku vrátit co nejdříve. A to nejen do jídelníčku dětského, ale i do jídelníčku dospělých.

Rybí tuk obsahuje omega-3 mastné kyseliny, které jsou důležité pro správné fungování srdce a cév. Prospívají vnitřním orgánům i jednotlivým tkáním a buňkám. Buňky postupně stárnou a jsou to právě omega-3 mastné kyseliny, co dokáží proces stárnutí buněk oddálit. A pokud budou pomaleji stárnout naše buňky, bude i pomaleji stárnout náš organizmus.

V čem pomáhají omega-3 mastné kyseliny

S vyšším příjmem omega-3 mastných kyselin je spojována celá řada pozitivních účinků. Fungují jako prevence proti vzniku krevních sraženin a zlepšují funkci cévních stěn. Pomáhají stabilizovat srdeční rytmus a snižují krevní tlak. Dále působí protizánětlivě a snižují hladinu škodlivých tuků v krvi. Diabetikům pomáhají upravit hladiny triglyceridů, čímž mírní průběh nemoci. Onkologickým pacientům pomáhají s rychlým úbytkem hmotnosti.

Zdroje omega-3 mastných kyselin

Největším zdrojem omega-3 mastných kyselin jsou tučné mořské ryby a samozřejmě rybí oleje. Mezi tučné ryby patří makrela, losos nebo sardinky. Záleží i na tom, odkud ryba pochází a čím se během života krmila. Dalšími zdroji omega-3 mastných kyselin jsou ořechy, semínka nebo lněný olej.

Porce ryby několikrát týdně

Tučnou rybu bychom měli sníst alespoň dvakrát nebo třikrát týdně. Komu rybí maso nechutná ať sáhne po větším množství oříšku a semínek. Do salátových dresinků je možné přidávat lněný olej.

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.