Ojeté vozy mohou být předmětem nových daní. Budou méně dostupné

Asi jste si nemohli nevšimnout, že v Evropě probíhá velmi drsný tlak na to, aby skončila auta se spalovacími motory. Ačkoliv se to zdálo ještě nedávno naprosto neuvěřitelné, teď už to skutečně vypadá, že po roce 2030 si jednoduše auto na benzin nebo naftu nekoupíte. K dispozici budou pouze elektromobily, u kterých se navíc moc neví, jak budou v takovém množství fungovat a zda na ně vůbec bude dost energie.

Jak to lidem znepříjemnit

Mnozí lidé už tak začali spřádat plány, jak na toto nepříliš promyšlené nařízení vyzrát. Pochopitelně chtějí spoléhat na trh s ojetými automobily. Vždyť ten má značnou setrvačnost a dnes se běžně prodávají vozidla i dvacet let stará. Takže spalovací motory na trhu ještě nějakou dobu vydrží v podobě ojetin, nebo ne?

Bohužel, tak jednoduché to nebude. Ti, kdo prosazují čistou mobilitu, mají úplně jiný pohled na svět a staré špinavé ojetiny jim do něj pochopitelně nezapadají. Představa, že by zde mohly jezdit ještě desítky let poté, co se tyto motory de facto zakážou, je vyloženě straší. Proto by vás nemělo překvapit, že už se chystají způsoby, jak stará vozidla z trhu vystrnadit.

Způsobů přitom bude hned několik. Tím nejjednodušším, který se pravděpodobně půjde, je vyšší zdanění. Každý, kdo si bude chtít pořídit auto se spalovacím motorem z druhé ruky, bude muset zaplatit daň. To už se dnes ostatně děje v případě norem Euro 0 až 2, což už jsou poměrně dosti staré vozy. Už nějakou dobu se ale mluví o tom, že by se tato daň měla rozšířit i na další normy, minimálně Euro 3 a 4, možná ale i 5. To už jsou přitom poměrně nová auta.

Foto: Shutterstock

Pro každého auto nebude

Tyto daně se dnes platí při převodu vozu na jinou osobu. Jistě však není problémem nastavit to tak, aby se musely platit třeba každoročně. Tam už se meze svévoli nekladnou. Stejně tak výše daně může být neustále upravována tak, aby se vlastnictví nebo koupě staršího vozu vůbec nevyplatila.

Ptáte se, jak to tedy bude s lidmi, kteří chtějí jezdit ve vlastním voze, ale kteří nemají peněz na rozdávání? Inu, autoři nejnovějších vizí se vůbec netají tím, že vlastnictví auta už nebude pro každého tak, jako je tomu dnes. Už to samo o sobě, tedy aby měl auto skoro každý, je totiž neekologické a neudržitelné.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
10 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Antiexekutor
Antiexekutor
1 rok

Já bych zrušil uplně auta, ať chodí lidí pěšky! 😂😂😂

Antonín
Antonín
1 rok
Reply to  Antiexekutor

Až k Vám dorazí pěšky doktor s defibllitaromem, ale někomu z rodiny nepomůže, co budete dělat? Nechci vidět, na kolik se zvedne doprava! Dnes už za dva kilometry v atobuse víc jak dvacet korun! Pro zdravé malá procházka ale pro pohybově nemocné, problém.

Standa
Standa
1 rok

Ono jsem zvědav jestli poslanci se uskromni ono pravé automobilový trh dává do rozpočtu hodně peněz a při počtu lidí v automobilovém průmyslu a počtu lidí na planetě to akorát rozjede peklo na zemi přibude násilí loupeže bude krachovat ekonomika země budou padat podnikatele firmy vznikne chaos. Ono nejvíc lidí zaměstnává automobilový průmysl a další navázání služby a kam teď s těmi lidmi a peníze v rozpočtu chybí všude a ve všech zemí

Roman
Roman
1 rok

Už to samo o sobě, tedy aby se skoro každý dostal do práce nebo k lékaři, je totiž neekologické a neudržitelné…

Svoboda
Svoboda
1 rok

Co to tady plodite za nesmysly,tak za prvé teze je v roce 2035,po tomto roce se budou dál vyrábět auta na benzín ale chtějí na to uvalit větší daň,,Švédsko a Norsko mají 70% elektromobilů protože jim stát dotoval až 45% na nákup aut,bohužel teď se snaží o opak,protože nemají dostatek elektřiny,zrušili dotaci a výhody pro elektroauta, diktují jim kdy mohou nabíjet a nesmí parkovat ve městě,když nabíjí přez půl hodiny bez registrace u nabíječky platí i stání,tak to je realita.,EU-utopie el.aut- už sama ví že to není reálné tak posunuje euro7,nechce přiznat že jejich rozhodnuti pár blbečků u stolu se… Číst vice »

Demokracie
Demokracie
1 rok
Reply to  Svoboda

Sám bych to lépe nevyjádřil.

Standa
Standa
1 rok
Reply to  Svoboda

No nevím výši daň na auta s benzínovým motorem nic neřeší přibude vysoká nezaměstnanost ono elektromobily nikdo s chudých nebude mít a benzínový si nekoupí ono na něj taky nebude mít. Ono EU měla nejdřív rozjet a investovat velký oenize do vývoje fotovoltaiky aby bylo možný s malý prochy čerpat co bejvic energie a ukládat do zároveň do malých úložišť ukládat hodně energie,ale neodbornici neuvažuje vůbec o tomhle jako přesně u elektromobilů kdy nelo na samém začátku sjednotit baterie do určitých velikosti jako je to dnes u baterií do ovladačů aa nebo aaa

Antonín
Antonín
1 rok
Reply to  Standa

Co na to říct. Snad jen , že se u nás jeden blok staví víc jak 20 let! Pro dobíjení aut jich bude potřebovat 2x víc, a kde jsou rozvody , nabíjecí stanice? Lepší bude vyházet tu sebranku.. Vyjde to levněji.

Aha8
Aha8
1 rok
Reply to  Standa

Vy odborníku co bude za X let s tou vaší fotovoltaikou bateriema a podobnými věcmi “hrozně zelenými”… to co funguje a je eko nevyrobí ale plýtvat zem na elektromobilitu to Vám jde nikdo z lidí nepřemýšlí do předu, proč se třeba neinvestuje stejné množství do vodíkového pohonu jako do el. za ty roky a prachy už by to bylo teď dokonalé jenže to je jsme svět energii a lidi by neměli peníze co přišli se sluníčkovou energii

Libor
Libor
1 rok
Reply to  Svoboda

👍