Český obchod náhle zlevnil potraviny. Lidé jsou nadšení, mohou ušetřit spoustu peněz na jídle

Snad neuplyne den, aby se ve zprávách neřešilo jedno z hlavních témat dneška. A tím je neustálé zdražování, které jakoby nemělo konce. Zatímco ještě před pár měsíci se zdálo, že v tuto dobu již ceny budou pomalu, ale jistě klesat, opak je pravdou. Ony rostou stále výše a dnes už si nikdo netroufne predikovat, kdy by se mohly zastavit. To je přesně ten moment, kdy lze říct, že se růst cen vymkl kontrole.

Nečekaný, ale pozitivní krok

Velmi citlivou položkou v nákupním koši každého člověka jsou přitom potraviny. Dlouhé roky jsme byli zvyklí na to, že jednotlivé položky tu a tam zdražovaly, aby se pak vrátily na své dlouhodobé úrovně. Typickým příkladem bylo třeba máslo. Jen si vzpomeňte, jak se před pár lety řešilo jeho prudké zdražování. Pak ale opět hodně zlevnilo.

Dnes je situace úplně jiná. Zdražuje úplně vše, přičemž už se neočekává, že by ceny mohly znovu výrazněji klesnout. Ukazuje se však, že někteří výrobci a obchodníci tohoto stavu využívají nebo spíše zneužívají a zdražují ještě více, než by bylo potřeba.

Manévrovací prostor pro cenotvorbu tak existuje, jak ostatně ukazuje aktuální příklad obchodního řetězce Žabka. Ten provozuje menší prodejny, ale je v zemi široce rozšířený. Seženete v něm prakticky veškeré potřebné zboží. Dosud se přitom vyznačoval vyššími cenami než konkurence.

Foto: Shutterstock

Zlevnily základní potraviny

To se ale mění. Tato obchodní síť se v této době odhodlala k nečekanému kroku, kterým je plošné zlevňování. Týká se to více než 200 produktů, zejména pak těch, jež tvoří základní potřebu zákazníků. Jde tedy především o běžné potraviny, jako je mléko, uzeniny, pečivo, vejce, cukrovinky nebo nápoje. U těchto výrobků mají řetězce obvykle značné pole působnosti. Ostatně, ministerstvo zemědělství před pár týdny upozornilo, že například šunka se někde prodává i s marží blížící se dvěma stům procent.

Žabka deklaruje, že kromě důrazu na širokou nabídku a kvalitu výrobků chce nově působit také cenou, a to zejména dnes, kdy je finanční situace rodin velmi složitá. Ty jsou tak na cenu citlivé a velmi jim uleví, když obchod v jejich blízkosti takto zlevní. Měsíčně pak mohou ušetřit stokoruny až tisícikoruny, v závislosti na velikosti nákupu.

Nezbývá než doufat, že jde jen o první příslovečnou vlaštovku a že se v brzké době připojí další obchodní řetězce.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Sona
Sona
1 rok

Žabka není český obchod pokud se něco nezměnilo v poslednich letech, patří anglickému Tescu. A myslím, že mají za sebou dost hubené roky, takže jestli nechtěj uplně zavřít, investují do cen aby přilákali zákazníky.

Monika
Monika
1 rok

Ono se to ví,že nás okrádají ale stichym souhlasem naší milované vlády !

Miroslav
Miroslav
1 rok

Hm.