Český podnikatel otevřeně promluvil. Strašný průšvih čeká v roce 2023 Čechy. Ve velkém budou lítat na dlažbu

V minulosti jsme byli zvyklí slýchat, jak je česká ekonomika výkonná a jak dohání ty západní. Spolu s tím se zvyšovala také životní úroveň obyvatel. Jenže to je podle všeho u konce. Lépe už bylo. Jak ukázala nepříliš povzbudivá statistika, Česko se jako jediná evropská země nedokázalo zatím dostat ani na úroveň roku 2019.

Kolaps ekonomiky

Navíc se opět potýkáme s tím, aby ekonomika zase nezačala klesat. Pokud by se tak stalo, budeme se dostávat ještě hlouběji do minulosti. V podstatě by to znamenalo, že ekonomika bude mít výkon třeba jako v roce 2017, ovšem platy lidí budou až dvojnásobné. Mnozí na tom nevidí nic moc špatného, jenže takováto situace jen podpoří inflaci, kterou se stále nedaří krotit. V důsledku zchudnou všichni, a to i na úsporách.

Špatně to vidí například zástupce společnosti JTEKT Europe Petr Novák. Ta patří k nejvýznamnějším výrobním podnikům v České republice a představuje velkého dodavatele pro automobilky. Má tedy vhled do toho, jak tento klíčový průmysl šlape. A navzdory velkým očekáváním automobilek to není vůbec slavné.

Podnikatel vidí propad výroby o deset procent, a to rovnou oproti roku 2019. Představte si, že tu máme tři roky propadu, na které se mělo konečně navázat růstem, jenže se stále nedaří.

Foto: Shutterstock

Nepěkná řešení

Tento výrobce se aktuálně propadl dokonce do ztráty, kterou zatím vykrývá, jenže nebude tak činit napořád. Pakliže budou problémy přetrvávat, přijdou velmi náročná rozhodnutí, která však bude nutné udělat. Jedním z nich je okamžitě zdražení produkce a přesun starostí na zákazníka. A dalším samozřejmě velké propouštění.

Zdá se přitom, že omezování stavů se jen tak nevyhneme. Automobily ani dodavatelské společnosti nebudou potřebovat tolik zaměstnanců. V důsledku chystané normy Euro 7 se například přestane vyplácet výroba malých a mezi běžnými lidmi oblíbených vozů. Podle automobilek zřejmě úplně skončí.

Další věcí je potom přechod na elektromobilitu. Jak se totiž ukazuje, jednou z výhod elektromobilů je jednodušší konstrukce. Není to ani zdaleka tak složité jako u vozů se spalovacím motorem. To bude znamenat další propouštění. Výroba baterií není tak složitá a je do značné míry automatizovaná.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Dlouhodobě se zajímá o spotřebitelská a ekonomická témata, která mají vliv na životy lidí. Prošla řadou médií, kde získala velké množství zkušeností o tom, co je opravdu důležité.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
František Koreček
František Koreček
1 rok

Trubky to nevědí,…
Jak v roce 1992 řekl generální tajemník Summitu země Maurice Strong:

„Je zřejmé, že současný životní styl a životní styl bohaté střední třídy, včetně vysoké úrovně spotřeby masa, velkého množství zpracovaného jídla, používání fosilních paliv, klimatizace doma a v práci, stavba obytných domů na venkově, nejsou vyvážené. Je nutné změnit životní styl na styl, který bude přizpůsoben vzorům spotřeby, které jsou šetrné k životnímu prostředí.“

Agenda 2030, neboli modernizace plánu
Oficiálně pojmenovaná Agenda 2030 je projekt, (o čemž svědčí její název „Transformace našeho světa: Agenda pro udržitelný rozvoj 2030 “), který má za cíl „proměnit“ svět