ČEZ šokoval a přestal nabírat nové zákazníky. Už neví, co si počít, je to hodně špatné

Situace, která dříve provázela spíše méně solidní dodavatele elektřiny a plynu, teď potkala i největšího giganta na tomto poli. Společnost ČEZ přestala nabírat nové zákazníky, kteří k ní chtějí přejít od konkurence. A to nejen v případě plynu, ale také i v případě elektřiny, kterou přitom firma sama v masivní míře vyrábí a vyváží do ciziny.

O zákazníky není zájem

Společnost ČEZ je majoritně vlastněna státem, a tedy zprostředkovaně všemi občany České republiky. Menší část akcií drží drobní investoři. Toto rozdvojené vlastnictví vede k tomu, že stát nedokáže firmě například nařídit, aby lidem prodávala energie za maximální určenou cenu.

ČEZ má možnost chovat se jako plně soukromá společnost, jejímž jediným cílem je maximalizace zisku. To teď naplno ukazuje. Zisky této firmy jsou absolutně rekordní a nesnesou srovnání s ničím, co vykazovala v historii.

Někdy je však pro navýšení zisku paradoxně nutné snížit příliv nových zákazníků. Ti se teď všemožně snaží na trhu najít alespoň trochu slušnou nabídku elektřiny a plynu, avšak marně. Přebytečné kapacity dnes žádný z dodavatelů nemá.

ČEZ to vyřešil tak, že dočasně přestal zákazníky přicházející od konkurence nabírat. Smlouvu od něj dostanou pouze ti, kdo se například stěhují, potřebují připojit nové odběrné místo, případně jejich stávající dodavatel zkrachoval.

Foto: Shutterstock

Ceny létají nahoru a dolů

Důvodem je podle mluvčího firmy skutečnost, že cena energií na burze silně kolísá. Jen v pondělí se cena za jednu megawatthodinu na burze změnila o 6500 korun.

ČEZ má nicméně elektřiny dostatek, protože ji dokáže poměrně levně vyrábět. Díky tomu ji také vyváží. Důvodem, proč nechce brát nové zákazníky, je to, že by elektřinu případně musel prodat příliš levně. Na burze ji totiž může zítra či pozítří udat ještě dráže.

Nejde přitom o prvního velkého dodavatele, který přestal nabírat nové zákazníky. Již dříve k tomu přistoupily společnosti jako Pražská plynárenská nebo MND. Ani další dodavatelé teď přitom nejsou schopni dát nějakou konkurenceschopnou nabídku.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments